macska
Shutterstock

Eddig nem ismert bakteriális ferzőzést okozott egy kóbor macska harapása

Egy friss tanulmány mutatta be annak a brit férfinek az esetét, akit egy kóbor macska harapott meg, és egy korábban ismeretlen baktériumfaj által okozott kiterjedt lágyrészfertőzést kapott.

Az esetet leíró jelentésből kiderült, hogy a 48 éves férfi még 2020-ban jelentkezett a sürgősségi osztályon fájdalmas, duzzadt kézzel. Mindez azután történt, miután nyolc órával korábban egy vadmacska többször is megharapta. Az orvosok először megtisztították és bekötözték a férfi sebeit, majd tetanuszoltást adtak neki, és antibiotikummal küldték haza, mutatja be a jelentést az IFLScience.

Ez is érdekelhet: Miért esznek füvet a macskák? − 6 furcsa cicaszokás állatorvosi magyarázattal

A férfi azonban 24 órán belül visszatért, és a bal kis- és jobb középső ujja, valamint mindkét alkarja egyre jobban elfertőződött. Ismét megtisztították a területet, majd sebészi úton eltávolították a sérült szövetet, és intravénás antibiotikumot adtak neki. Ugyan a beteg végül az ötnapos antibiotikumkúra után teljesen felépült, a történet itt nem ért véget, hiszen az orvosok nem tudták, mi okozta a fertőzést.

A mintákat elemezve egy felismerhetetlen, Streptococcus-szerű organizmust fedeztek fel a szakértők, de később, amikor szekvenálták a mikroorganizmus genomjának egy részét, az nem egyezett egyetlen nyilvántartott törzzsel sem.

Az orvosok végül egy teljesen új baktériumfajt találtak, amelyet korábban még soha nem jegyeztek fel. Mint kiderült, a baktérium a Globicatella nemzetségbe tartozik – a kis méretű, Gram-pozitív baktériumok egy csoportjába, amelyek hasonlítanak a Streptococcusra, a skarlát és a torokgyulladás kórokozójára.

A nemzetségnek ez a legújabb tagja mindössze a harmadik ismert Globicatella faj.

Az egyik ilyen faj a G. sanguinis, amely képes megfertőzni az embert, és amely véráram-, szív-, központi idegrendszeri és húgyúti fertőzést is okoz, valamint a G. sulfidifaciens, amelyről nem derült ki, hogy fertőző lenne az emberre. .

A teljes genomszekvenálás kimutatta, hogy az új törzs a G. sulfidifacienssel áll a legközelebbi rokonságban: a két nagyjából 20 százalékban különbözik egymástól – a kutatók szerint ezek az eredmények egyértelműen egy új fajra utalnak.

Ugyan a G. sulfidifaciens több gyakori antibiotikum-típusnak is ellenáll, amiért nehéz kiirtani a szervezetből, a most felfedezett új baktérium több antibiotikumra is jól reagált.

Olvasd el ezt is! 7 híres macska, aki a történelem folyásába is beavatkozott

A szerzők szerint ettől függetlenül az eset jól bemutatja, hogy a macskák (és más kóbor állatok) terjeszthetnek eddig fel nem fedezett, potenciálisan emberre is átterjedő kórokozókat is. Ezek a mikroorganizmusok karmolások és harapások útján juthatnak be a szervezetbe, ezért fontos, hogy óvatosan (vagy sehogy) közelítsük meg a kóbor állatokat, ha pedig baleset történne, azonnal fertőtlenítsük a sérült területet, és forduljunk rovoshoz.