d-vitamin nap

A vitamin, amely jelentősek csökkentheti a koronavírus súlyosabb tüneteit

Nem csodaszer, de újabb tanulmány mutatta ki, hogy a D-vitamin segít védekezni a koronavírus-fertőzés ellen.

Egy közel félmillió emberen végzett tanulmány az Egyesült Királyságban megállapította, hogy az UVB-sugárzás (ennek a sugárzásnak köszönhető a barnaságunk) védi az embereket a koronavírus súlyosabb tünetei ellen.

A nap ultraibolya B (UVB) sugárzása a kulcsa a kalcifediol néven ismert 25-OHD, a D-vitamin aktív formájának előállításához.

A Nature folyóiratban megjelent tanulmány a koronavírus-fertőzést megelőzően vizsgálta a környezeti UVB-sugárzás védő hatását a résztvevőkön.

Az eredmények azt mutatták, hogy az UVB-sugárzásnak való kitettségből a bőrben termelődő D-vitamin erősen és fordítottan összefügg a koronavírus okozta kórházi ellátással és halálozással.

Már korábbi tanulmányok is kimutatták, hogy a D-vitamin hiánya növeli a vírusos és bakteriális légúti fertőzések kockázatát. A világjárvány idején több tanulmány is szoros kapcsolatot talált a D-vitamin-hiány és a koronavírus-fertőzés között.

Ugyanakkor érdemes kiemelni: az olyan tényezők, mint az elhízás, az idős kor és a krónikus betegségek összefüggésbe hozhatók az alacsonyabb D-vitamin-szinttel, így a súlyosabb koronavírusos esetekkel is.

A PsyBlog által bemutatott tanulmány azt mutatja, hogy a D-vitamin-státusz mind genetikai hajlamból, mind életmódbeli tényezőkből ered.

Korábbi kutatások nem feltétlen tudták kimutatni a D-vitamin és a COVID-19 közötti kapcsolatot genetikai adatok felhasználásával. Ez összefügghet azzal, hogy figyelmen kívül hagyták a napfény UVB-sugárzását, amely a legtöbb ember számára a D-vitamin fő forrása.

Tanulmányunk újabb bizonyítékkal szolgál arra, hogy a D-vitamin védelmet nyújthat a súlyos COVID-19-fertőzéssel szemben. A D-vitamin-pótlással kapcsolatos, megfelelően megtervezett COVID-19 randomizált, kontrollált vizsgálat elvégzése kritikus fontosságú. Addig is, tekintettel arra, hogy a D-vitamin-kiegészítők biztonságosak és olcsók, mindenképpen tanácsos a kiegészítők szedése és a D-vitamin-hiány elleni védelem, különösen a tél közeledtével

– mondta Lina Zgaga professzor, a tanulmány társszerzője.

A D-vitamin létfontosságú az immunrendszer számára: javítja a szervezet fertőzésekkel szembeni védekező válaszát, segít megelőzni a légúti fertőzéseket, és csökkenti az antibiotikumok szükségességét.