exobolygó

Nagyon különleges eső hullik a James Webb által felfedezett exobolygón

Kutatók a James Webb űrtávcsó segítségével figyeltek meg nemrég egy olyan exobolygót, amely több különleges tulajdonsággal is bír: homokeső hullik az égből, felszíne pedig pelyhes tapintású lehet.

A NASA James Webb-űrteleszkópja még 6 évvel ezelőtt, 2017-ben fedezte fel a WASP-107b-re keresztelt exobolygót, amelyről számos vizsgálatot követően kiderült, hogy kicsit sem hasonlít azokra a Föld-szerű bolygókra, amelyeket ezidáig felfedezett az emberiség.

A ScienceAlert cikke szerint a gáznemű exobolygó tömege a Neptunuszéhoz hasonló, de átmérője közelebb áll a Jupiteréhez. Az objektum a Földtől 200 fényévre kering a WASP107 nevű csillag körül a Szűz csillagképben.

Tömegének és méretének különös aránya azt mutatja, hogy légköre pelyhes, és sokkal ritkább, mint a Naprendszerben található bolygóké.

Az űrtávcső fedélzetén lévő közép-infravörös műszerrel (MIRI) vizsgálta meg ezután mélyrehatóan a WASP-107b-t. Metánt nem, vízgőzt és kén-dioxidot viszont találtak rajta. Továbbá felhőket is észleltek, bár a földiekkel ellentétben ezek apró szilikátrészecskékből, azaz a homok fő alkotóelemeiből álltak.

Ezt is olvasd el! Egy furcsa rejtélyes, poros égitest eltünteti a csillagát

A vizsgált exobolygón 500 fok környéki az átlag hőmérséklet, ezen a klímán pedig a szilikátrészecskékből kialakult felhők esőt hoznak létre, amely az alacsonyabb szinteken leesik és elpárolog, mielőtt újra felemelkedik és ismét felhőkké alakul.

A WASP-107b tanulmányozása végre elkezdte feltárni az exobolygók légköreinek sokféleségét és az idegen világok kémiai kölcsönhatásainak összetettségét.