exobolygó egy csillag közelében
Fotó: Getty Images

A kép illusztráció

​Föld-méretű bolygót találtak alig 22 év fényévnyire tőlünk

Mindössze 22 fényévnyire van tőlünk az a Föld-méretű bolygó, mely egy vörös törpecsillag körül kering. A kutatók szerint ez lehet a Földhöz legközelebb eső, méretben is hasonló égitest.

Az LTT 1445 Ac-t először 2021-ben azonosították a TESS exobolygóvadász-teleszkóp adatai alapján, a megfigyelések során azonban nehézségekbe ütköztek a csillagászok. Ez sokáig megakadályozta, hogy a tudomány akármilyen konkrétumról szolgáljon az égitestről.

Ez is érdekelhet: Szakértők szerint ilyen bolygó lehet a Föld ikertestvére

Egy friss kutatásból mostanra azonban kiderült, hogy az exobolygó valóban hasonlít a Földre: tömege 1,37-szerese, sugara pedig 1,07-szerese bolygónknak.

Ezek ismeretében a kutatók meg tudták állapítani, hogy a felfedezett objektum sűrűsége 5,9, míg a kék bolygóé 5,51 gramm/köbcentiméter. Mindez arra utal a ScienceAlert cikke szerint, hogy az LTT 1445 Ac valószínűleg egy kőzetbolygó, amely méretét és összetételét tekintve is nagyon hasonlít a Földre.

Ezt is olvasd el! A James Webb végre megtalálhatta az évtizedek óta kutatott bolygót

a F\u00f6ld

A Föld

Fotó: Unsplash / NASA

Valószínűleg azonban az élet nem alakult ki az égitesten, mivel nem állnak rendelkezésre bizonyos feltételek. A gazdacsillaga egy vörös törpe, amely hűvösebb és halványabb, mint a Nap. Továbbá az exobolygó keringési ideje mindössze 3,12 nap, amely egyúttal azt is jelenti, hogy hőmérséklete 260 Celsius-fok körül lehet.

További érdekesség még, hogy a csillag, amely körül kering, egyike annak a háromnak, amely egy közös gravitációs rendszerben kötődik egymáshoz. Mivel tiszták az exobolygóról készült tranzitadatok, ezért további vizsgálatok is lehetségesek a közeljövőben.

A tudósok szerint a LTT 1445 Ac azt segíthet megérteni, hogyan alakulnak ki és fejlődnek a Földhöz hasonló égitestek más viszonyok között. Ez pedig egy régi kérdés megválaszolásához is hozzájárulhat, mégpedig, hogy milyen valószínűséggel alakulhat ki élet máshol a galaxisban.

A mi mérésünk azért fontos, mert azt mondja, hogy valószínűleg egy nagyon közeli Föld-szerű bolygóról van szó. Várjuk a további megfigyeléseket, amelyek lehetővé teszik számunkra, hogy jobban megértsük a más csillagok körül keringő bolygók sokféleségét.

– magyarázta a Harvardon asztrofizikusként dolgozó Emily Pass.

A kutatás eredetileg a The Astronomical Journal című folyóiratban jelent meg.