A James Webb most szén-dioxidot talált egy exobolygó légkörében
NASA, ESA, CSA, J. Olmsted (STScI)

A NASA szerint valahogy így festhet a WASP-39 b

A James Webb most szén-dioxidot talált egy exobolygó légkörében

Minden hétre jut valami.

A NASA James Webb űrteleszkópja először fedezett fel „egyértelműen" szén-dioxidot egy Naprendszeren kívüli bolygó légkörében – írja a Futurism a NASA közleménye alapján.

A rossz hír, hogy ez a bizonyos exobolygó nem valószínű, hogy otthont ad bármilyen életformának is, ugyanis szén-dioxidot egy forró gázóriás, a WASP-39 b légkörében fedezték fel, amely nagyjából 870 Celius-fokos lehet.

Ettől függetlenül a felfedezés jelentős, és a NASA szerint felbecsülhetetlen betekintést nyújthat a tudósok számára, hogy hogyan fejlődik egy exobolygó. Ráadásul lehet, hogy a későbbiekben más, Föld-szerű bolygókon is felfedezhetjük a gáz jeleit.

Végső soron pedig a James Webb rövid időn belül ismét egy új felfedezést tett.

Gázbolygó

Az exobolygó átmérője a NASA szerint nagyjából 1,3-szor nagyobb, mint a Jupiteré, és négy földi naponként – csillagászati értelemben – rendkívül közel kerül a csillagához, mintegy 700 fényévre tőle.

Bár a tudósok már más anyagok, köztük vízgőz és nátrium jelenlétét is igazolni tudták más bolygók légkörében, a Webb műszereinek hihetetlen érzékenysége lehetővé tette a csillagászok számára, hogy szén-dioxiddal egészítsék ki a listát.

A csillagászok szerint a mostani felfedezés még több ehhez hasonló izgalmas felfedezéshez vezethet.

A szén-dioxid ilyen egyértelmű jelének észlelése a WASP-39 b-n jó előjel a kisebb, földi méretű bolygók légkörének észlelése szempontjából

– mondta Natalie Batalha, a csapat vezetője, a Santa Cruz-i Kaliforniai Egyetem kutatója.

A csillagászok az adatok segítségével megtudhatják, hogyan fejlődtek a hasonló exobolygók az idők során. A szakemberek szerint a NASA új teleszkópja már most, rövid időn belül a feje tetejére állította a csillagászat világát – és hol van még a vége.