telihold

A Holdnak nincs saját mágneses tere, mégis vannak rajta apróbb mágneses mezők. Hogyan lehetséges ez?

A Földdel ellentétben a Hold nem hoz létre globális mágneses mezőt, amely megvédi a Nap töltött részecskéitől.

Ennek ellenére úgy tűnik, hogy a Hold egyes zugait mégis apró mágneses mezők védik.

Sok zavaros kutatás és állítás után a Stanford és a WUSL tudósai tanulmányukban arra jutottak, hogy egy eddig ismeretlen erő állhat a jelenség hátterében.

Hold felsz\u00edne

Fotó: NASA/Unsplash

A kutatók bizonyítékot találtak arra, hogy a Hold felszíne alatt egykor vulkanikus tevékenység lehetett.

A magma lehűlési sebességének modelljét felhasználva a kutatócsoport azt is megvizsgálta, hogy a ilmenit, amely egy, a Holdon is megtalálható, és gyakran előforduló ásvány, vajon összefüggésbe hozható-e a mágneses mezőkkel.

Ez is érdekelhet: 2025-ben már Európából is meglátogathatjuk a sztratoszférát

Eredményeik szerint megfelelő körülmények között az ilmenit lassú lehűlése a Hold kéregében és felső köpenyében lévő vas és vas-nikkel ötvözetek mágneses tér létrehozására ösztönözheti.

Amit eddig a Hold lokalizált mágneses mezejéről tudunk, annak nagy része a Föld körül keringő űreszközök radarjainak köszönhető. Ahhoz azonban, hogy igazán megértsük, mi történik, közvetlenül Holdon kell fúrásokat végezni.

A NASA pontosan ezért küld egy holdjárót a Reiner Gamma-örvényhez 2025-ben, ezáltal pedig valóban közelebb kerülhetünk a mágneses rejtély megoldásához.

Forrás: ScienceAlert