Hold
Fotó: Unsplash

Ilyen részletes térképet még sohasem láthattunk a Holdról

A Kínai Tudományos Akadémia több mint tíz évig dolgozott egy új atlaszon, amely a tervek szerint a Holdra irányuló expedícióknak is új lendületet adhat.

Április 21-én mutatta be a Kínai Tudományos Akadémia valaha készült legrészletesebb Hold-térképet

írja a Rakéta. Az atlasz összeállítása több mint tíz évig tartott, a nagyszabású projektben Kína mellett számos más ország tudósai is részt vettek, a cél ugyanis az volt, hogy a térkép még biztosabb alapot adjon a jövőbeni kutatásokhoz és expedíciókhoz.

Az atlaszt ezért a kínai mellett angol nyelven is kiadták Geologic Atlas of the Lunar Globe néven.

Ez is érdekelhet: Egy extra hold kering a Föld körül, a tudósok rájöhettek a titokzatos aszteroida eredetére

A térkép 1:2,5 millió arányú felbontásban ábrázolja a Hold felszínének struktúráját, sőt még a különböző formációk egymáshoz viszonyított korát is megadja.

Összesen 12 341 becsapódási kráter, 81 becsapódási medence és 17 különböző kőzetfajta van feltüntetve az atlaszban – soha korábban nem készült ennyire alapos térkép a Földet kísérő égitestről.

A Hold k\u0151zettani t\u00e9rk\u00e9pe

A Hold kőzettani térképe

Chinese Academy of Sciences/Handout via Xinhua

Az információkat elsősorban a 2007-ben indult Csang-o–1 nevű kínai holdszonda szolgáltatta, de ahogy a bevezetőben is említettük, más országok is megosztották adataikat a Kínai Tudományos Akadémiával.

A geológiai atlasznak óriási jelentősége van a Hold evolúciójának tanulmányozásában, és abban is utat mutathat, hogy hol telepítsük a következő Hold-bázist, valamint hogy miként aknázzuk ki az égitest erőforrásait. Sőt, ahhoz is hozzásegíthet bennünket, hogy jobban értsük a Földet és más, a Naprendszerben található bolygókat, így például a Marsot is

– fogalmazott Oujang Zijuan kozmokémikus professzor, a Kínai Tudományos Akadémia tagja.

Ezt is figyelmedbe ajánljuk: Hivatalos! Tudósok rájöttek, miből áll a Hold belseje

A Hold geol\u00f3giai t\u00e9rk\u00e9pe

A Hold geológiai térképe

Chinese Academy of Sciences/Handout via Xinhua

A Hold-kutatás hatalmas fejlődésen ment keresztül az elmúlt évtizedekben, de a geológiai térképek több mint fél évszázada, az Apolló-programok óta nem változtak. Időközben egyre többet tudtunk meg a Hold geológiájáról, így a régi térképek már nem elegendőek a jövőbeni kutatások és expedíciók megalapozásához

– tette hozzá Liu Jianzong, a Kínai Tudományos Akadémia Geokémiai Intézetének kutatója.

Az atlasz kiadása valóban időszerű volt, hiszen az utóbbi időben újra a tudományos érdeklődés középpontjába került kísérő égitestünk: 2026-ban a NASA hosszú idő után újra embert küld a Holdra.