aszteroida

Egy, a Föld felé tartó aszteroida hamarosan szokatlan sorsra számíthat: ahelyett, hogy bolygónk légkörébe csapódna, valószínűleg csapdába esik a pályáján, és rövid időre egy miniholddá alakul, írja az IFLScience.

A szóban forgó, 2024 PT5 névre keresztelt aszteroidát augusztus 7-én fedezték fel, átmérője pedig körülbelül 10 méter. A madridi Complutense Egyetem két csillagásza, Carlos de la Fuente Marcos és Raúl de la Fuente Marcos tanulmányozta az objektum pályáját, és arra a következtetésre jutottak, hogy szeptember 29. és november 25. között egy rövid időre Föld körüli pályára áll majd.

Csak ezután tér vissza a Nap körüli pályájára, és folytatja útját a Naprendszerben – vagyis 56,6 napon át a Földnek a valódi Hold mellett egy miniholdja is lesz.

A tanulmány megjegyzi, hogy a 2024 PT5 minden bizonnyal nem űrszemét: a kutatók szerint egy Arjuna aszteroidáról lehet szó, vagyis egy olyan földközeli objektumról, amelynek pályája hasonló a bolygónkéhoz.

Sajnos nem valószínű, hogy megpillanthatjuk majd a miniholdat ebben a két hónapban, a 2024 PT5 abszolút fényessége ugyanis 27,6, ami nagyon halványnak számít, és a legtöbb amatőr távcsővel nem látható.

Nem ez az első alkalom, hogy egy aszteroida átmenetileg miniholddá változik. A 2022 NX1 jelű objektum például 1981-ben és 2022-ben is pályára állt a Föld körül, és minden bizonnyal 2051-ben is visszatér majd.

A tanulmány az Amerikai Csillagászati Társaság Research Notes című folyóiratában jelent meg.