hízás

A bennünk élő baktériumok lehetnek a felelősek a diéta alatti hízásért

A Sanghaji Táplálkozástudományi Intézet és a Kínai Tudományos Akadémia tudósai úgy vélik, hogy azonosították az anyagcsere-változásért felelős baktériumot.

A 10 különböző fogyókúrás protokollt alkalmazó egereken végzett kísérletek során a Lactobacillus fajok és anyagcseretermékeik mennyisége az állatok bélrendszerében megnőtt, miután a diéta véget ért, majd az állatok ismét kevésbé korlátozott étrendet kaptak. Ez a mikrobiom-változás pedig segítette a bélszöveteket abban, hogy több zsírt szívjanak fel.

Ez is érdekelhet: Túl sok só, túl kevés víz: meglepő okok az elhízás mögött

Feltehetőleg ugyanez a folyamat játszódik le az emberek bélrendszerében is, és az időszakos böjtölés vagy a kalóriabevitel ellenőrzése arra ösztönzi a bélrendszert, hogy növelje a zsírkivonási képességét az étrendünkből, ami valószínűbbé teszi a súly visszaszerzését.

A fogyókúra utáni súlygyarapodás mögött álló mechanizmusok továbbra is megfoghatatlanok. A tanulmányban azt mutatjuk be, hogy a különböző típusú diéták utáni visszatáplálás gyors zsírfelhalmozódást okoz az egereknél

– nyilatkozták a tanulmány szerzői.

A pontos kémiai változások, amelyek egybeestek a bél Lactobacillus szintjének növekedésével, magukban foglalták a fokozott bélrendszeri lipid (zsír) felszívódást, a fehér zsírszövetben megnövekedett lipidfelszívódást és a csökkent teljes lipidoxidációt, amelyet a múltban az elhízással hoztak összefüggésbe.

Ugyanebben a tanulmányban a kutatók azonosították a fogyókúra utáni hízás megállításának lehetséges módját: az egereket különböző fehérjetartalmú étrendekkel etették, és megállapították, hogy a magas fehérjetartalmú étrend korlátozta a Lactobacillus növekedését, ezzel pedig a felhalmozódó zsír mennyiségét is.

A diéta után elfogyasztott ételek összetétele (azaz a benne lévő fehérje mennyisége) fontosabb volt a zsírnövekedés visszaszorítása szempontjából, mint a kalóriabevitel.

A koplalás utáni magas fehérjetartalmú étrenddel való táplálás jelentősen megakadályozza a zsírtömeg felhalmozódását, sőt részben fenntartja a diéta által kiváltott zsírégető hatást, ami egy lehetséges opció lehet a fogyokóra utáni elhízás megelőzésére

– mondták a kutatók.

A következtetés az, hogy a magas fehérjetartalmú ételek az embereknél is segíthetnek a fogyókúrát követően a testsúly megtartásában, bár további kutatásokra van szükség ahhoz, hogy biztosat tudjunk - hosszabb időn át tartó, tényleges emberek bevonásával végzett vizsgálatokra.

(Science Alert)