húsevő gomba mikroszkóp alatt
Fotó: Shutterstock

Húsevő gyilkossá változtatják a legbékésebb gombákat is ez a gén

A kutatók már az 1980-as évek óta tudnak az Arthrobotrys oligospora névre keresztelt gomba vadászati képességeiről, eddig azonban még nem sikerült pontosan kideríteniük, hogyan alakul át ez az egyébként békés faj a férgek legrosszabb rémálmává. A legfrissebb tanulmány azonban úgy tűnik, megtalálta a választ.

Egy tajvani és egy amerikai kutatócsoport új tanulmányában feltárta, milyen stratégiákat alkalmaz a gyilkos gomba a zsákmány csapdába ejtéséhez és elfogyasztásához.

Ezt is olvasd el! A szarvasokat érintő „zombikór" már a világ leghíresebb nemzeti parkját is elérte

Az Arthrobotrys oligospora általában elpusztult szerves anyagokon él. Amikor azonban a létfenntartáshoz szükséges nitrogénkészletei szűkössé válnak, mindent elkövet a túlélés érdekében. A ragadozó üzemmód akkor aktiválódik, amikor a gomba érzékeli, hogy kerekesférgek vannak a közelében.

A kutatást vezető Hung-Che Lin tagja volt annak a csoportnak, amely korábban már azonosította azt a specifikus génutat, amely az A. oligospora szaglásának képességét lehetővé teszi. Ez az új kutatás az ezt követő molekuláris folymatokat követte nyomon.

A ScienceAlert cikke szerint a biológusok most azt is felfedezték, hogy amint a gomba felismeri a zsákmányát, elkezdi felkészíteni magát a vadászatra. Ilyenkor a féregcsapdák építésében és működtetésében részt vevő gének aktivitása megnövekszik.

Miután a gomba csapdába ejtette zsákmányát, behatol a féreg testébe, és hifáknak nevezett fonalak segítségével megemészti azt. Ahelyett, hogy rágással és nyeléssel táplálkozna, ez a hifahálózat belülről öli meg a férget. Ezután a gomba lebontja és felszívja a tápanyagokat, mindezt azért, hogy elszállítsa ezt oda, ahol szüksége van rájuk.

Ez is érdekelhet: Egy gomba, amely áldás a borászoknak

Ebben az élelemfeldolgozási szakaszban a kutatók a proteáz enzimeket kódoló gének aktivitásának megugrását tapasztalták. A proteázok létfontosságúak az emésztéshez – az ember esetében a gyomorban, a hasnyálmirigyben és a vékonybélben termelődnek. Az ezzel az enzimmel kapcsolatos génaktivitás fellángolása az A. oligospora sikeres csapdáiban tehát arra utal, hogy a gomba ezt használja a zsákmány gyors és hatékony megemésztéséhez.

Ezek az eredmények a tudósok szerint megmagyaráztak sok eddig megválaszolatlan kérdést a gombák húsevő képességéhez szükséges folyamatokkal kapcsolatban.

A kutatás a PLOS Biology című folyóiratban jelent meg.