Galaxis.

Illusztráció.

Minden eddigi ismeretünket felülírhatja ez a Tejútrendszer-szerű galaxis

A James Webb-űrteleszkóp egy furcsa és kísérteties távoli galaxist azonosított, amely meglepően hasonlít a Tejútrendszerre.

A kutatók a James Webb segítségével egy nem akármilyen felfedezést tettek, ugyanis az űrteleszkóp infravörös kamerájával olyan képeket sikerült készíteni, amellyel azonosítani lehetett a ceers-2112 néven ismert távoli képződményt.

Bár először nem igazán lehetett többet látni egy homályos foltnál, a hullámhossz-tartományt használó további vizsgálatok bebizonyították, hogy egy komplex, sávos spirális struktúrával van dolga a kutatóknak – ez pedig a Tejútrendszerhez hasonlít leginkább.

Ez is érdekelhet: A James Webb végre megtalálhatta az évtizedek óta kutatott bolygót

A ceers-2112 elnyújtott fényének mérése arra utal, hogy már a galaxis ősrobbanás után mindössze 2 milliárd évvel – a James Webbnek ebben a helyzetében sikerült lefényképeznie az objektumot – is meglehetősen összetett szerkezetűnek tűnik, ami azért érdekes mert a tudósok mindeddig azt gondolták, hogy sokkal több időre van szükség ezen állapot elérésére.

A szakemberek szerint ez a felfedezés azért is fontos, mivel a ceers vizsgálata okán teljesen átformálódhat az a kép, amit eddig a galaxisokról gondoltak a szakemberek.

Majdnem minden sáv megtalálható spirálgalaxisokban. A ceers-2112-ben található sáv arra utal, hogy a galaxisok sokkal gyorsabban érlelődtek és rendeződtek, mint azt korábban gondoltuk, ami azt jelenti, hogy a galaxisok kialakulásáról és fejlődéséről szóló elméleteink néhány aspektusát felül kell vizsgálni

– mondja Alexander de la Vega, a Riverside-i Kaliforniai Egyetem csillagásza.

A felfedezés a korai Univerzum körülményeivel kapcsolatos közelmúltbeli váratlan felfedezések sorához csatlakozik, ilyenek például lángoló galaxisok, vagy a furcsa fekete lyukak is.