Felhők.

Illusztráció.

Egy Föld-szerű bolygó keringhet egy halott csillag körül

A közelünkben lévő bolygótörmelékek – beleértve néhány hold méretű objektumokat is – egy új tanulmány szerint egy halott csillag lakhatósági zónájában lévő kőzetbolygóra utalhatnak.

A szóban forgó WD1054-226 nevű fehér törpe, egy olyan csillag hűlő maradványa, amelynek magjában elfogyott az összes „üzemanyag”. Ha a szóban forgó exobolygó megléte beigazolódna, az áttörést jelentene a fehér törpékkel foglalkozó tudományág számára – jegyezték meg a kutatók közleményükben. Eddig csak egy olyan bolygót fedeztek fel, amely fehér törpe körül kering. Az a bolygó azonban egy gázóriás, a Jupiterhez hasonló planéta, és nem a lakhatósági zóna közelében van. A szóban forgó objektum azonban egy kőzetbolygó, tehát van rá esély, hogy a Földhöz hasonló tulajdonságokkal rendelkezik.

A lakhatósági zónában lévő nagybolygó lehetősége izgalmas és egyben váratlan is; mi nem erre számítottunk"

– mondta Jay Farihi, a University College London asztrofizikusa, a tanulmány vezető szerzője egy közleményben.

Fahiri figyelmeztetett, hogy a bolygó létezésének megerősítése a jelenlegi technológiával nem lesz egyszerű:

A megerősítés a számítógépes modellek és a csillag további megfigyelései, valamint a körülötte keringő törmelék összehasonlításával történhet.

A Földtől mindössze 117 fényévre lévő WD1054-226 elég közel van ahhoz, hogy számos távcsővel közvetlenül megfigyelhető legyen.

A kutatók a chilei La Silla Obszervatóriumban található 3,5 méteres New Technology Telescope által észlelt „kifejezett fénysüllyedésekből" jöttek rá, hogy egy bolygó keringhet a fehér törpe körül. A NASA bolygókereső űrteleszkópja, a Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) további megfigyelései fényt derítettek arra, hogy miért fordulhatnak elő ezek a fényességváltozások.

A fehér törpék egy kicsit előrevetítik, hogy mi fog történni a saját Naprendszerünkben, amikor a Napból körülbelül ötmilliárd év múlva elfogy a hidrogén. Mielőtt a csillagok fehér törpékké változnak, átesnek az úgynevezett vörös óriás-fázison, amely során 100-1000-szeresére tágul a térfogatuk, és elégetik a hozzájuk legközelebbi bolygókat. Amikor a Nap vörös óriássá válik, a Földön már biztosan nem lesz élet.

A WD1054-226 elméleti bolygója jóval a fehér törpe lakhatósági tartományán belül van. A bolygó 2,5 millió kilométer távolságban kering az anyacsillagtól, ami körülbelül 28-szor közelebb van, mint a Merkúr a Naphoz.