Fekete lyuk
Photo by Aman Pal on Unsplash

A most felfedezett fekete lyuk már a második csillagot készül elpusztítani

„Sorozatgyilkos” fekete lyukat fedeztek fel: már a második csillagot készül elpusztítani

A NASA Chandra névre keresztelt, röntgensugaras teleszkópja egy minden eddiginél veszélyesebb fekete lyukat fedezett fel: a szupermasszív jelenség alighogy elpusztított egy csillagot, máris egy következő égitestet készül megsemmisíteni.

Azt eddig is tudtuk, hogy a fekete lyukak az univerzum legkülönlegesebb jelenségei, amelyeket a mai napig nem sikerült teljesen kiismernie a tudósoknak. Egy dolog azonban vitán felül áll velük kapcsolatban: ez pedig az, hogy ha bármilyen égitest közel kerül hozzájuk, azt azonnal elpusztítják.

Ami egyszer egy fekete lyukba bekerül, az onnan soha nem jut ki.

Ez történt azzal, a most felfedezett jelenség által „megtámadott” csillaggal is, amit a NASA Chandra teleszkópjának sikerült rögzítenie – írja a Space. A portál szerint a Földtől 210 milliónyi fényévre található fekete lyuk valójában egy igazi „sorozatgyilkos”. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy amint magába szippantott és darabjaira szaggatott egy csillagot, már meg is találta a következő „áldozatát”.

Még több hír a világűrből!Ez lehetett az ősrobbanás előtt egy friss kutatás szerint

Az úgynevezett tidal disruption event,

vagyis árapály-katasztrófa esemény az, amikor egy csillag túl közel kerül egy fekete lyukhoz; annyira, hogy a gravitáció hatására képtelen eltávolodni tőle és a sorsa megpecsételődik.

Ezt figyelték meg most a tudósok, csakhogy a történetben van egy kis csavar. A csillagot szétszakító fekete lyuk szélére ugyanis kicsapódtak az égitestből megmaradt gázok, amik tovább növelték a fekete lyuk méretét. Ez pedig lehetővé tette, hogy a jelenség még közelebb kerüljön egy másik, szomszédos csillaghoz, amit – az előző csillag anyagainak segítségével – már el is kezdett magába szívni.

Ezt is olvasd el! Elképesztő felvétel: így tépik darabokra a csillagokat a fekete lyukak

A kutatók szerint könnyen lehet, hogy amint a fekete lyuk a második csillagot is szétzúzza, akkor a mérete csak még tovább nő majd, ami fenyegetést jelent a többi, hozzá közel álló égitestre nézve.