Egy bolygó.

Illusztráció.

Csillagászok szerint nagyon furcsán fejlődik ez az exobolygó

Egy még kialakulóban lévő gázóriás-exobolygó felfedezése felboríthatja a bolygóképződéssel kapcsolatos ismereteinket.

A feltételezett protobolygó az AB Aurigae b nevet kapta, és úgy tűnik, hogy csillagától, az AB Aurigae-től nagy távolságban alakult ki, és meglehetősen szokatlan módon jött létre.

A jelek arra utalnak, hogy a bolygó a gázfelhők felülről lefelé irányuló gravitációs összeomlása révén alakul ki, nem pedig az általánosan elfogadott alulról felfelé irányuló modell szerint, amely szerint a bolygók a por és a kőzetek fokozatos felhalmozódásából jönnek létre.

Ez alátámaszthatja azt az elképzelést, hogy a bolygóképződésnek többféle útja van, ami a Tejútrendszer bolygórendszereinek gazdag változatosságára utal.

Az AB Aurigae-t az elmúlt években intenzíven tanulmányozták. Ez egy nagyon fiatal csillag, amely még csak formálódik, legfeljebb 5 millió éves (a Nap 4,6 milliárd éves).

A csillagot még mindig egy vastag, turbulens gáz- és porkorong veszi körül. Amikor egy protocsillag növekszik, ez a gáz és por táplálja a növekedést. Mivel a csillag viszonylag közel van – mindössze 508 fényévre –, kiváló laboratórium a bolygórendszerek kialakulásának tanulmányozására.

Ami ebből a korongból megmarad, abból alakulnak ki a bolygórendszereket alkotó egyéb elemek – a bolygók és kisebb objektumok, mint az aszteroidák, törpebolygók, üstökösök és más kőzetek.