bolygók és csillagaik

A saját csillagával ütköző bolygó előrevetítheti a Föld végső sorsát

A csillagászok most először azonosítottak egy olyan bolygót, amely az öregedő napjával való kataklizmikus összeütközés felé tart − és ezzel bepillantást enged abba is, hogyan érhet egy nap véget a Föld.

Egy többnyire amerikai kutatókból álló csapat új tanulmánya szerint a Kepler-1658b nevű, halálra ítélt exobolygó segíthet rávilágítani arra, hogyan halnak meg a világok, amikor a csillaguk elöregszik.

Ha tovább olvasnál: Hatalmas tömegű, szuperföldszerű exobolygót fedeztek fel

A Kepler-1658b, amely 2600 fényévre van a Földtől, „forró Jupiter" bolygóként ismert. Mérete is hasonló, de sokkal forróbb, mint a gázóriás, mivel csillagától való távolsága a nyolcadát teszi ki a Merkúr és a Nap távolságának. Pályája kevesebb mint három napig tart − és évente mintegy 131 ezredmásodperccel rövidül.

Ha a bolygó továbbra is a megfigyelt sebességgel halad a csillaga felé, akkor kevesebb mint hárommillió év múlva összeütközik a csillagával. Ez az első alkalom, hogy közvetlen bizonyítékot találtunk arra, hogy egy bolygó spirálisan halad a fejlődő csillaga felé

− mondta Shreyas Vissapragada, a Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics posztdoktora, a tanulmány vezető szerzője.

Hasonló témában: Még most élvezzük ki: folyamatosan csökken az oxigén a Földön

a F\u00f6ld, h\u00e1tt\u00e9rben a Holddal \u00e9s a Nappal

Kép: Shutterstock

Egy kifejlődött csillag életciklusának „szubóriás" szakaszába lépett, amikor elkezd tágulni és fényesebbé válik. A Kepler-1658b pályája a dagályok hatására rövidül, hasonlóan ahhoz a folyamathoz, ahogyan a Föld óceánjai nap mint nap emelkednek és süllyednek. Ez a gravitációs toló- és húzóerő mindkét irányba működhet − például a Hold nagyon lassan spirálisan távolodik a Földtől.

​Lehet, hogy a Föld is hasonló végzet felé tart

Úgy gondoljuk, hogy sok világra vár hasonló sors, és ahogy a Napunk öregszik, az a Föld végső búcsúját is jelentheti évmilliárdok múlva. De bolygónk sorsa még tisztázatlan

− áll az Asztrofizikai Központ közleményében.

Körülbelül ötmilliárd év múlva fog a Nap vörös óriáscsillaggá fejlődni.

A Kepler-1658b volt az első exobolygó, amelyet a 2009-ben indított Kepler-űrteleszkóp megfigyelt. A csillagászok 13 éven át tudták követni pályájának lassú, de folyamatos változását. A bolygó meglehetősen fényes. Korábban úgy gondolták, ennek oka az, hogy különösen jól veri vissza a fényt, most azonban már úgy vélik, hogy maga a bolygó sokkal forróbb a vártnál, valószínűleg ugyanannak az erőnek köszönhetően, amely a csillagához hajtja.