egy japán cinege egy faágon

A Tokiói Egyetem kutatói nemrégiben felfedezték, hogy nem csak az emberszabásúak képesek különféle gesztusokra. A japán cinegék például kifejezetten udvariasak is tudnak lenni párjukkal, írja az IFLScience.

A japán cinegék tavasszal párzanak, zárt fészkükre pedig egy kis bejáratot építenek. Az apró lyukon egyszerre nem fér be két madár, így egymás után kell bemenniük a fiókákhoz. A Tokiói Egyetem kutatói megállapították, hogy a madarak egy különleges szárnycsapkodó gesztus segítségével kommunikálnak párjukkal, amely egyszerűen azt jelenti: „utánad.”

Toshitaka Suzuki docens és társa, Norimasa Sugita nyolc madárpár viselkedését figyelték meg. Mikor a két madár friss táplálékkal megérkezett a fészekhez, a legtöbbször leültek előtte, amíg a pár egyik tagja el nem kezdte legyezni a szárnyait. Ekkor mindig a másik madár ment be először a nyíláson. A kutatók azt tapasztalták, hogy leggyakrabban a nőstény rebbentette a hím felé a szárnyait – a nyolc hím közül csak egy használta a szárnycsapkodó gesztust.

Meglepődve tapasztaltuk, hogy az eredmények sokkal egyértelműbbek, mint amire számítottunk. Megfigyeltük, hogy a japán cinegék kizárólag a párjuk jelenlétében csapkodnak a szárnyaikkal

– magyarázta Suzuki.

A csapat összesen 321 fészeklátogatást vizsgált meg részletesen. A megfigyelt szárnycsapkodást szimbolikus, üzenetet közvetítő gesztusként értékelték – ez pedig a tudósok szerint összetett kognitív képességeket igényel. Suzuki így fogalmazott ezzel kapcsolatban:

Létezik egy hipotézis, mely szerint a két lábon járás lehetővé tette az emberek számára, hogy felszabadult kezeikkel gesztusokat alakítsanak ki. Hasonlóképpen, amikor a madarak ágakon ülnek, szárnyaik szabaddá válnak, ez pedig náluk is elősegíti a gesztuskommunikáció kialakulását.

A Cell Biology című folyóiratban megjelent tanulmány jelentősége túlmutat önmagán. A kutatók szerint ugyanis amellett, hogy a felfedezésnek köszönhetően nagyobb eséllyel érthetjük meg az állati kommunikáció gazdag világát, a cinegék gesztusai hozzásegíthetnek saját nyelvünk eredetének és evolúciójának megismeréséhez is.