Exobolygó.

Ennek a most felfedezett bolygónak nem szabadna léteznie, mégis ott van

A tudósok alaposan meglepődtek, amikor nemrégiben felfedeztek egy új bolygót, ugyanis az égitest olyannyira nagy, hogy konkrétan nem szabadna léteznie.

A Science című folyóiratban a Pennsylvania Állami Egyetem (Penn) kutatói bemutatták a legújabb felfedezésüket, ami sokkolta a tudományos világot – írja a Futurism.

A csillagászok ugyanis egy Neptunusz méretű bolygóra bukkantak rá, amely megdöbbentő paraméterekkel rendelkezik: tömege a Föld tömegének 13-szorosa, és egy apró, ultrahideg csillag körül kering, amely kilencszer kisebb tömegű, mint a mi Napunk.

Ez is érdekelhet: Szokatlan bolygórendszert térképeztek fel csillagászok

A kutatásról szóló sajtóközlemény szerint ez a felfedezés azért rendkívüli, mert a bolygó és az LHS 3154 névre keresztelt törpecsillag közötti tömegarány százszor nagyobb, mint a Föld és a Nap közötti megoszlás. A tudósok a saját elmondásuk szerint konkrétan nem voltak hajlandók elhinni ezeket az adatokat, ameddig nem látták azokat a saját szemükkel.

A kutatók közlése szerint a csillagkeletkezéshez óriási mennyiségű égi gáz- és porfelhőre van szükség, és azután, hogy egy csillag megszületik, a hátrahagyott törmelék korongokká alakul, amelyek körülötte keringenek, és végül bolygókká olvadnak össze. Ezt az új bolygó-csillag párost azért tartják furcsának, mivel a porkorong nem tűnik elég nagynak ahhoz, hogy ekkora bolygót hozzon létre.

Az alacsony tömegű LHS 3154 csillag körüli bolygóképző korongnak várhatóan nincs elég szilárd tömege ahhoz, hogy ez a bolygó létrejöjjön. De ott van, így most újra kell vizsgálnunk a bolygók és csillagok kialakulásáról alkotott elképzeléseinket

– mondta Suvrath Mahadevan, a Penn csillagászat és asztrofizika professzora, a Science tanulmány társszerzője.

A csillaga miatt LHS 3154b-nek elnevezett égitestre a Texas Egyetem McDonald Obszervatóriuma speciális csillagászati spektrográfjával, a Habitable Zone Planet Finderrel (HPF) bukkantak rá. A műszer célja elsősorban az, hogy olyan, ultrahideg csillagok körül keringő exobolygókat fedeznek, amelyek víznek, ezáltal pedig életnek adhatnak otthont.