Bolygó forró felszínnel
Fotó: Simon Lee/Unsplash

Olyan bizarr módon fortyogó bolygót fedeztek fel, aminek léteznie sem lenne szabad

A galaxisunkban valaha talált legfényesebb exobolygó – azaz olyan égitest, ami idegen csillag körül kering – felhői üvegből és titánból állnak össze, emiatt pedig úgy ragyognak, mint egy tükör az űrben. Az LTT-9779b-re keresztelt bolygó 263 fényévnyire található a Földtől.

A fényessége abból ered, hogy a csillagából érkező fény 80%-át visszaveri. Ez fényesebb, mint az erről ismert Vénusz, amely a ráeső fény mintegy háromnegyedét tükrözi vissza a világűrbe. Bolygónknál ez nagyjából 30%.

Továbbá nemcsak a fényerőssége keltette fel a csillagászok figyelmét: a Neptunusz méretű bolygó perzselően forró, hőmérséklete eléri a 1827 Celsius-fokot. Ez a legforróbb hőmérséklet, amit valaha is mértek ilyen típusú exobolygón.

Képzeljünk el egy égő bolygót, közel a csillagához. Ezzel együtt a magasban lebegő nehéz fémfelhőket is, amelyekből titáncseppek záporoznak

– meséli a chilei Diego Portales Egyetemről James Jenkins csillagász.

Ez is érdekelhet: Százmilliónál is több lakható bolygó lehet körülöttünk

A figyelemre méltó felfedezést az Európai Űrügynökség CHaracterising ExOPlanet Satellite (Cheops) nevű műholdjának segítségével vitték véghez.

Az exobolygót és pályáját eredetileg más műszerekkel találták meg és jellemezték, de a Cheops hosszabb, közelebbi vizsgálatot végzett, hogy egy rendkívül részletes, fázisgörbe-adatsort kaphassanak a kutatók.

Az LTT-9779b légköre nem éppen szokványos, ilyen perzselő hőmérsékleten alapvetően bármilyen légkörnek fel kellene forrnia.

Csillagos \u00e9gbolt

Fotó: Paul Volkmer/Unsplash

A felfedezett exobolygó mégis képes fémes felhőket képezni, mivel a légkör túltelített szilikát- és fémgőzökkel

– magyarázza Vivien Parmentier francia csillagkutató.

Ezt is olvasd el: Egy rejtélyes bolygó bujkálhat a Naprendszerünkben

A csillagászok szerint az exobolygónak nem kellene léteznie. Sugara 4,7-szerese és tömege 29-szerese a Földének, illetve 19 órás, rohanós pályán kering csillaga körül.

Nagyon kevés ilyen bolygót ismerünk, mert ezek nem élik túl a csillaguk röntgen- és ultraibolya sugárzását.

A vizsgálatok kimutatták, hogy a nagyobb gravitáció segíthet az LTT-9779b-nek megtartani légkörét az intenzív csillagsugárzással szemben, de az új eredmények egy másik megtartási mechanizmusra is rámutattak:

Úgy gondoljuk, hogy ezek a fémfelhők segítenek a bolygónak túlélni. A felhők visszaverik a fényt, és megakadályozzák, hogy a bolygó túlságosan felforrósodjon és elpárologjon

– vélekedik a jelenségről Sergio Hoyer asztrofizikus.

Forrás: Sciencealert, a kutatás az Astronomy & Astrophysics című szaklapban jelent meg.