Exobolygó.
Shutterstock

Illusztráció

Százmilliónál is több lakható bolygó lehet körülöttünk

Az eredfmények a következő évtized exobolygó-kutatásaiban jelenthetnek nagy segítséget.

A Floridai Egyetem csillagászai elkészítettek egy vörös törpéket vizsgáló tanulmányt, amiben arra jutottak, hogy akár több száz millió lakható bolygó lehet a galaxisunkban –a vörös törpék azok a csillagok, amelyeknek a mérete jóval kisebb a Napnál, általánosságban elmondható, hogy a Tejútrendszer legtöbb csillaga a vörös törpék kategóriájába sorolható.

A bolygókutató Kepler űrtávcső legfrissebb adatai azt mutatják, hogy a vörös törpék körül keringő bolygók egyharmada alkalmas lehet az élet fenntartására, vagyis galaxisukban több száz millió lakható bolygó létezhet.

A kutatók a Kepler-távcső adatait használták fel, amelyek alapján azt találták, hogy az M törpének nevezett csillagok egyharmada képes életet befogadni. A bolygókutatásra használt Kepler-adatok mellett a kutatók az elemzéshez az Európai Űrügynökség (ESA) Gaia műholdjáról származó új információkat is beépítették, amelyek pontosan mérik a csillagok távolságát és mozgását, hogy finomhangolják az exobolygók pályájának mérését .

Sheila Sagear, a Floridai Egyetem csillagász szakos hallgatója és a tanulmány vezető szerzője szerint az eredmények „rendkívül fontosak" a következő évtizedben történő exobolygó-kutatásokhoz, mivel az égitestek keringési pályájától függ, hogy a bolygó felszínén a hőmérséklet megfelelő legyen a folyékony halmazállapotú víz létezéséhez – ami az általunk ismert élet kialakulásának és fennmaradásának első számú feltétele.

Olvasd el ezt is! Több milliárd szuperföld van körülöttünk − a legtöbb még élhető is lehet