aszteroidák az űrben

A 2024 GJ2 kódjelű aszteroida mindössze 0,00012 csillagászati egységnyire haladt el mellettünk, írja az IFLScience. Minden bizonnyal nem most találkoztunk vele utoljára, az előrejelzések szerint ugyanis 2048-ban visszatér majd.

A NASA által folyamatosan nyomon követett aszteroida kifejezetten kicsi, körülbelül 2,2-4,9 méteres. Számítások szerint mindössze 0,00012 csillagászati egységnyire közelítette meg a Földet, ami a bolygónk és a Hold távolságának csupán 3 százalékának felel meg.

A csillagászati egység (astronomical unit, AU) az univerzumban mért gigantikus távolságok könnyebb jelölésére szolgál. Egy AU megfelel a Föld és a Nap közötti átlagos távolságnak, 149 597 871 kilométernek.

Bár a 0,00012 AU az átlagoshoz képest valóban kifejezetten közelinek számít, kilométerre átszámítva azért már nem hangzik olyan aggasztóan: a 2024 GJ2 elnevezésű aszteroida körülbelül 12 298 kilométerre volt a Földtől, miközben másodpercenként 14,4 kilométeres sebességgel száguldott el mellettünk.

a F\u00f6ld fel\u00e9 tart\u00f3 aszteroid\u00e1k

Illusztráció

Fotó: Javier Miranda/Unsplash

Az objektumot, amely magyar idő szerint április 11-én este 20 óra 28 perckor ért hozzánk a legközelebb, csak két nappal korábban, április 9-én fedezték fel. Az aszteroida nem véletlenül kapta a különös kódnevet:

Az ideiglenes elnevezés tartalmazza a felfedezés évét, amelyet két betű követ. Ezek az aszteroidák felfedezési sorrendjét mutatják meg az adott évben. A január 1. és 15. között felfedezett objektumokat AA, AB, AC stb. sorrendben jelöljük, a január 16. és 31. közöttiek pedig a BA, BB, BC jelet kapják, és így tovább

– magyarázza az Európai Űrügynökség (ESA).

A NASA mellett több obszervatórium is nyomon követi a Naprendszerben keringő objektumok pályáját, különös figyelmet fordítva a 140 méteres és annál nagyobb átmérőjű földközeli aszteroidákra, amelyek elég komoly pusztításra képesek egy becsapódás esetén. Ezek közül talán a legismertebb a 2004-ben felfedezett, 335 méter átmérőjű Apophis, amely elképesztő katasztrófát okozna, ha keresztezné a Föld pályáját.

A csillagászok jelenleg körülbelül száz évre előre képesek kiszámítani az ismert objektumok útvonalát. A jó hír az, hogy a NASA szerint egyetlen ismert, 140 méternél nagyobb aszteroidának sincs jelentős esélye arra, hogy ebben az időszakban a Földbe csapódjon.

A 2024 GJ2 aszteroidától pedig nem kell tartanunk: bár 2048-ban hasonlóan közel kerül majd a Földhöz, egyszerűen túl apró ahhoz, hogy bármilyen kárt tudjon okozni.