A Föld felé tartó aszteroidák
Fotó: Shutterstock

Aszteroidadarabok tartanak a Föld felé a NASA kísérlete miatt

Bár a NASA kidolgozott egy olyan módszert, amellyel teljesen el lehet téríteni a Földet veszélyeztető aszteroidákat, a megoldás olyan törmeléket hozott létre, ami idővel eléri majd a bolygónkat, írja a Science Alert.

2022. szeptember 26-án a NASA a Double Asteroids Redirection Test (DART) nevű küldetés során eltalálta a Didymos aszteroida Dimorphos nevű holdját. A misszióval a NASA sikeresen demonstrálta, hogy képes eltéríteni a Földre potenciálisan veszélyt jelentő aszteroidákat.

2026 októberében az Európai Űrügynökség (ESA) Hera nevű küldetése részletes vizsgálatot végez majd a Dimorphoson annak érdekében, hogy kiderüljön, mennyire volt hatékony az akció.

Egy nemzetközi tudóscsoport egy nemrégiben megjelent tanulmányban megállapította, hogy a kialakult törmelék meteorok formájában egy évtizeden belül elérheti a Földet és a Marsot.

A kutatócsapatot Dr. Eloy Peña-Asensio, a Milánói Politechnikai Intézet munkatársa vezette. Az elvégzett szimulációk nyomon követték azt a körülbelül hárommillió részecskét, amelyek a DART küldetés Dimorphos-szal való ütközése során keletkeztek.

aszteroid\u00e1k

Aszteroidák (illusztráció)

Fotó: Shutterstock

Eredményeik azt mutatták, hogy az aszteroidadarabok egy része egy évtizeden belül elérheti a Földet és a Marsot. Az 500 m/s (1800 km/h) alatti sebességgel haladó törmelék körülbelül tizenhárom év alatt találhatja el a Marsot, de az 1,5 km/s (5400 km/h) feletti sebességű darabok akár hét év alatt is eljuthatnak a Földre.

A szimulációk ugyanakkor azt mutatták, hogy valószínűleg harminc évbe is beletelhet, mire a Földön bármi megfigyelhető lesz ebből a jelenségből.

A korai megfigyelések alapján ezek a gyorsabb darabok várhatóan túl kicsik lesznek ahhoz, hogy látható meteorokat hozzanak létre

– mondta Peña-Asensio. Hozzátette: a nagyobb méretű törmelék sem jelent veszélyt a Földre, ugyanis a gyors sebesség miatt a darabkák még a légkörben elégnek majd – gyönyörű fénycsóvát húzva maguk után.