Virágzik a Spotify-on egy egészen specifikus csalási forma. Emberek más zenéjét ellopva egészen sok pénzt keresnek pár egyszerű trükk segítségével.


A Spotify-on nem csak előadókra vagy dalokra tudunk keresni, hanem hangulatokra és kis alzsánerekre is. A platform célja, hogy minden hangulatunkhoz tudjon kínálni valami háttérzenét. George Howard, a Berklee Zeneakadémia zeneipar és menedzsment professzora szerint ezzel sikeresen elérte azt a streaming szolgáltató, hogy elválassza egymástól a dalokat azoknak előadóitól a hallgatók révén. Az emberek sokszor ugyanis nem Ariana Grandét vagy Travis Scottot akarnak mondjuk hallgatni, hanem nyugtató zenét tanuláshoz, vagy reggeli keléshez, esetleg alváshoz zenét, bármi is legyen az. A Spotify lényege nem az, hogy jót ajánljon bármiből, hanem bármihez tudjon ajánlani valamit.

Ezt keresőszavakkal teszi, amihez úgynevezett SEO szavakat használ, vagyis a kereséshez beírt szavakhoz leginkább passzolót listázza ki a találatok közt legelöl. Ezt a rendszert viszonylag könnyű kihasználni, sokan pedig meg is teszik. Akadnak előadók, akik rengeteg pénzt keresnek havi átlag 500 ezer hallgatóval azáltal, hogy keresőoptimalizált nevet választanak. Így találunk olyan előadókat, mint Pro Sound Effects Library, On Hold Music, Yoga, Jass Music Therapy for Cats, Natural White Noise, Best Nature Sounds for Sleeping, Stress Relief, Relaxation, Sound Therapy és ehhez hasonló generikus nevek.

Image for post

A siker kulcsa, hogy minél általánosabb szó legyen, amire az emberek minél gyakrabban rákeresnek. De itt még nincs megállás. Egy generikus név, mondjuk Relaxációs Zene Alváshoz még csak félsiker, lehetőleg az albumokat és a dalokat is minél gyakrabban keresett szósalátákból kell összerakni az igazán sikeres hackeléséhez a rendszernek. Vannak, akik zenei zsánerekről nevezik el magukat, hogy a műfajra keresve dobja fel őket a kereső. Szintén gyakori módszer, hogy valaki feltölti ugyanazt a számot ugyanazzal a címmel, újra és újra, gyakorlatilag szétspammelve a rendszert, így a megfelelő szavak keresésével biztos az ő dalára találunk.

A Relaxing Music Therapy nevű profil például eddig összesen 616 alkalommal töltötte fel a Stream in the Forrest With Rain című számot. Ezeknél általában ideális, ha könnyen előállítható zene, amiből rövid idő alatt sokat lehet gyártani, például sima ambient zajokkal meg naponta több számot is fel lehet tölteni, de akadnak olyanok is, akik sima fehér zajt raknak fel a Spotify-oldalukra.

Ezeknek az előadók egyébként csak és kizárólag online, a streaming platformon léteznek. Nem koncerteznek, nem törekednek rajongói bázis építésére, nem is céljuk, hogy szeressed a zenéjüket, bőven elég, ha streameled, a céljuk a gyors pénzkereset ugyanis.

De ennél még pofátlanabb módja is van ennek. Akadnak ugyanis, akik mások dalait töltik fel a megfelelő keresőszavakkal címként és abból szereznek elég sok pénzt mások hátán. Például az UK Drill nevű előadó, aki a mostanában igencsak népszerű brit drill hip-hop alzsánerről nevezte el magát és szimplán csak kisebb brit rapperek lopott számait tölti fel. Az előző évtizedben igencsak menő műfajról magát elnevező Witch House nem witch house zenét játszik, szimplán népszerű EDM slágereket tölt fel a saját SEO szósalátájával megcímezve.


Cselesebben csinálja ezt a gyerekzenéről magát elnevező Children's Music, ami népszerű lopott gyerekdalokat tölt fel szándékosan elgépelt címmel, például If Your Happy and You Know It. A kereső ugyanis kiküszöböli az elgépelést könnyedén. A profilnak havi átlag 300 ezer hallgatója van. Egyébként nagyon sokan a Happy Birthday-t töltik fel újra és újra, jó eséllyel ebből találunk a legtöbbet, hisz maga a dal nem jogdíjas, így gyakorlatilag bárki elénekelheti, feltöltheti a saját neve alatt Spotify-ra újra és újra, majd reménykedik benne, hogy kedves lesz hozzá a keresőoptimalizáció istene. De az is működik, ha mondjuk Madonnának vagy Drake-nek nevezi el valaki a dalát.

Image for post

Vannak szolgáltatások, amik révén nem csak feltölthetünk dalokat streaming szolgáltatásokra, de a dal identitását is végzik, metadata révén pedig vadásszák azt, ha valaki mondjuk a mi dalunkból szeretne pénzt csinálni, ilyen például a DistroKid vagy éppen a TuneCore. Ezeknek a technológiájával valamennyire ki lehetne írtani a duplikációt a platformról, de ezekhez hasonló nincs egyelőre beépítve a Spotify rendszerébe. Másik lehetőség lehetne az emberi moderáció, de az logisztikai lehetetlenség sajnos. Naponta ugyanis többtízezer dalt töltenek fel Spotify-ra. Szóval egyelőre vígan elvannak és rengeteg pénzt keresnek ezek a csalók, többtíz-százezer hallgatóval havonta.

(A cikk Peter Slattery Why Spotify Has So Many Bizarre, Generic Artists Like 'White Noise Baby Sleep' című anyagából készült.)

Friss

Szalóki Ági első babáját várja

A most 42 éves énekesnő születésnapján osztotta meg a hírt a rajongóival.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

A figyelmetekbe ajánljuk