Állítják, a pálya durván meg van döntve a legnagyobb kiadók általi rengeteg háttérmegállapodással, továbbá a zenészeket is borzasztóan alulfizetik a bevételekhez képest.
A Spotify-t eddig is sok kritika érte azt illetően, hogy mennyire aránytalanul kevés pénzt fizetnek az előadóknak. Most a zenészeket és a zeneipari dolgozókat képviselő szakszervezet egy petícióval jobb bánásmódot követel az előadóknak, mert mint írják, a svéd streaming platform az ő munkájukból él. A cikk írásának pillanatában már majdnem 13 ezer zenész és színpadi szakember írta alá azt a követeléscsomagot, ami a cég jelenlegi rendszerének teljes átdolgozását szeretné elérni. Amint az aláírásgyűjtés lezárul, papíron is eljuttatják a kéréseiket a svéd cég székhelyére.
Követeléseik közt szerepel, hogy:
- A cég fizessen legalább egy centet (vagy annak megfelelő összeget a különböző ország valutáján) meghallgatott dalonként a zenészeknek. A streaming platform gazdasági helyzete ugyanis lehetővé tenné szerintük, és méltánytalan az az összeg, amit most kapnak a művészek.
- Legyen felhasználóközpontú fizetési modell a jelenlegi arányos modell helyett. Ez gyakorlatban azt jelenti, hogy akik a piramis csúcsán vannak, azok sokkal nagyobb pénzt kapnak hallgatásonként leosztva, mint a piramis alján levő zenészek. A felhasználóközpontú fizetési modellel ez egyértelműsödne, mindenki annyit kap, ahányszor hallgatták, legyen az Drake vagy egy ismeretlen észt etnorave formáció.
- Legyenek átláthatóak a Spotify nagy kiadókkal kötött szerződései. A cég ugyanis zárt ajtók mögött nagyobb partnereivel rendszeresen köt olyan megállapodásokat, ami révén bizonyos előadók fizetés ellenében kivételezett helyzetbe kerül mások kárára.
- Legyen átlátható a Spotify bevételeinek forrásai. Ugyanis nem csak a feliratkozókból termel profitot, hanem befektetők, reklámok, adatggyűjtés és egyéb dolgok révén is. Szeretnék tudni, hogy miből mennyi százaléka származik a korrektség jegyében.
- Legyenek nyilvánosak az úgynevezett payolák és utána szűnjenek meg. A payola vagy pay-to-play azt a gyakorlatot jelöli a zeneiparban, amikor cégek nem tüntetik fel, hogy válogatás alapú kiemelt elhelyezésért fizettek. A Spotify-nál ez azt jelenti gyakorlatban, hogy kiadók, menedzsmentek vagy éppen az előadók fizetnek azért, hogy bekerüljenek a legnépszerűbb playlistekbe, továbbá kiemelt helyen ajánlja a hallgatóknak az algoritmus őket.
- Legyen feltűntetve mindenki a dalok kreditlistáján, aki aktívan részt vett alkotóként az elkészültében. Emellett szeretnék, ha minden feltüntetett név kereshető lenne, hogy mindegyik művész további munkáit is könnyen fel tudja kutatni a felhasználó.
- Hagyja abba a Spotify az előadókkal való pereskedést. A cég ugyanis rendszeresen indít pereket annak érdekében, hogy tovább csökkentse az előadóknak fizetett jogdíjaikat. Szerintük a svéd vállalat az előadókért kellene küzdjön és ne ellenük, hogy még kiszolgáltatottabb helyzetbe juttassa őket.
Ahhoz, hogy ez mind megvalósuljon, bele kell hogy egyezzen a három legnagyobb lemezcég, a Sony BMG, a Universal Music Group és a Warner Music Group is. Ez a három gigakiadó ugyanis hatalmas szeletét birtokolja a platformon elérhető daloknak, amivel rendre vissza is élnek. Nagyon sok népszerű előadó teljes katalógusát elérhetetlenné tudják tenni a streamer számára, ennek révén pedig rendre a kis független kiadók kárára ügyeskednek ki maguknak különböző előnyöket titkos megállapodások révén – írja a Complex.