Birkin táska
Getty Images
Mindenki erre a luxustáskára vágyik, de csak kevesen juthatnak hozzá

A luxus igazi ára – ezért kerülnek milliókba a dizájner ruhák és kiegészítők

A luxusdivat mindig is egyet jelentett a minőséggel, de hogyan kerülhet egyetlen táska ugyanannyiba, mint egy kisebb lakás? Mi tesz egy ruhát olyan drágává, hogy sokak többhavi fizetése se lenne elég arra, hogy kifizesse? És ami még ennél is fontosabb: valóban ennyit ér az adott ruhadarab, kiegészítő vagy a luxusmárkák egyszerűen csak kihasználják az emberi természetet, hogy profitot termeljenek maguknak?



A márkát veszed meg, nem a táskát

Az Hermès Birkin névre keresztelt táskája talán a legegyszerűbb példa, amin keresztül könnyű szemléltetni, hogy valójában mi is kerül több tízmillióba egy luxuskiegészítőn.

A táska ára mérettől, színtől és anyagtól függően változik, de jellemzően 3,5 millió és 20-25 millió forint között mozog.

A kiegészítő eredetileg egy ajándék volt az angol-francia színésznő, Jane Birkin számára, ám a táska végül a kilencvenes években egycsapásra státuszszimbolúmmá vált. Egy 2017-es statisztika szerint

a táska értéke a kezdetektől fogva összesen 500 százalékkal emelkedett és minden évben további 14 százalékkal drágul.

A Birkin

A táska ára akár a húszmillió forintot is elérheti

Fotó: Shutterstock

És itt el is érkeztünk az első és egyik legfontosabb árképző tulajdonsághoz: a Birkinért azért hajlandóak az emberek rengeteg pénzt fizetni, mert évtizedek óta a köztudat része. A szakértők szerint ez az egyik legfontosabb a luxusmárkák esetében: az évtizedes, de sok esetben évszázados hagyományaik, amelyek biztosítják számukra a kiemelkedő státuszukat.

Ezt is olvasd el! Ilyen az igazi luxus: íme, a világ 5 legdrágább táskája!

Ráadásul a táska semmit nem változott az elmúlt közel négy évtizedben: az alapja ugyanaz, a kivitelezés ugyanaz, a minőség ugyanaz, tehát azok, akik egy ilyen darab megvásárlása mellett döntenek, pontosan tudják, hogy mit fognak kapni a pénzükért cserébe.

A Birkin ráadásul a kilencvenes években olyan marketinglökést is kapott, amely végleg a felső tízezer kedvencévé tette.

Ami ritka, az értékesebb

A táska több verzióban megjelent például a Szex és New York című sorozatban és egyre több híresség karján lehetett látni már a 2000-es évek előtt is. Ezek miatt a megjelenések miatt természetesen az érdeklődés is egyre nagyobb lett a táska iránt, amely csak tovább lökte az árakat felfelé.

Victoria Beckham egy r\u00f3zsasz\u00edn Birkinnel

A világsztárok nagy kedvence lett a táska, ezzel is megdobva az árakat

Fotó: Getty Images

Arról nem is beszélve, hogy hiába a hatalmas népszerűség, a Birkint limitált szériában gyártják csak. A Hermès olyannyira komolyan veszi a titoktartást, hogy azt sem árulják el pontosan, hogy melyik darabból mennyi készül egy évben. Azt viszont tudjuk, hogy hatalmas várólisták vannak a Birkinekre és persze a Hermès által gyártott többi táskára is, ez pedig tovább növeli a kiegészítő körül kialakult elérhetetlenség érzést.

Ez is érdekelhet! 5 film, ami megváltoztatja a divatról kialakított képünket

A szakértők szerint ez a faktor is rendkívül jelentős szerepet játszik abban, hogy ilyen drágán képesek eladni ezeket a táskákat.

Amiből kevés van, ami ritka, azt az emberi psziché automatikusan értékesebbnek, drágábbnak tartja és hajlandóvá is válik nagyobb összeget áldozni rá.

A minőség, ami megismételhetetlen

R\u00e9szletek egy Birkin t\u00e1sk\u00e1n

A kézműves szakemberek hosszú órákat dolgoznak a táska egy-egy részletén

Fotó: Shutterstock

Ezen felül természetesen a Hermès táskáira egytől-egyig igaz, hogy a minőség területén is kiemelkedőek. Fontos a jó marketing,ahogy az elérhetetlenség látszatának fenntartása, de a kiegészítők mindezektől függetlenül is a legjobb minőségű anyagokból, a legapróbb részletekig kidolgozva, kézzel készülnek.

Minden Hermès-termék a 17 franciaországi műhely egyikében készül, ahol magasan képzett kézműves szakemberek dolgoznak, akik a táska egy-egy részletének elkészítéséért felelnek. Olyan aprólékosan és olyan lassan dolgoznak egy csatt vagy egy pánt elkészítésén, mintha egy műalkotás kerülne ki a kezeik alól. És az árakat elnézve, valahol erről is van szó.

Ajánljuk figyelmedbe! Luxusingatlant is vehetnénk a világ 5 legdrágább festményének árából

A luxusdarabok nem egyszerű táskák, cipők vagy ruhák. Műalkotások, amik képzett szakemberek munkaóráinak százait jelentik.

Nem egy olyan gyártósoron készülnek, ahol óránként többszáz termék készül el. Emberek évtizedes szakmai tapasztalatát, beleölt idejét, energiáját vásároljuk meg egy-egy luxustermék esetén.

Ami drága, attól jobban érezzük magunkat

Talán egyértelmű, de sokszor méltánytalanul keveset vizsgált jelentősége van annak, hogy mi magunk hogyan is érezzük magunkat, ha egy-egy ilyen darab a kezeink közé kerül. A kutatások azt mutatják, hogy az emberek jelentős része azért vásárol luxusterméket, mert jobban érzi magát tőle, hogy egy ilyen darab a tulajdonába kerül.

Ha egy Birkin táskával indulunk el otthonról, úgy lépünk ki a lakásunkból, hogy egy elitklub tagjának érezzük magunkat.

És azt gondoljuk, hogy nemcsak mi magunk tudjuk a táska értékét, hanem mindenki más is tisztában van vele, akivel napközben találkozunk. Ha pedig mások tudják, hogy többmillió forintos táska lóg a karunkon, jobbnak érezzük magunkat náluk.

Ha jól érezzük magunkat azokban a ruhákban, azokkal a kiegészítőkkel, amiket viselünk, az önbizalmunk is nagyobb lesz. Ezt pedig mások is érezni fogják és azzal rögtön tiszteletet váltunk ki másokból, ha mi elégedettek vagyunk magunkkal

mondjaCarolyn Mair professzor.

A figyelmetekbe ajánljuk