A NASA a Joby nevű vállalattal karöltve repülő taxikat fejleszt, melyek jelenleg tesztelési fázisban vannak.
A NASA-ra általában úgy gondolnak, mint Amerika űrügynökségére, de a vállalat egy másik kutatási területre is nagy hangsúlyt fektet. A Nemzeti Repülési és Űrhajózási Hivatal Amerika polgári űrkutatási szervezete is egyben. A NASA jelentős szerepet játszott az új technológiák kifejlesztésében, a rakétahajtóművektől kezdve a repülőgépek vezérlőrendszereiig. Ennek a programnak a része az autonóm dróntechnológiát tesztelő Advanced Air Mobility (AAM) kampány működtetése – írja a Science Alert.
A kampány legutóbbi mérföldköve egy elektromos, függőlegesen fel- és leszálló (eVTOL) helikopter tesztelése volt, amelyet később légi taxiként kívánnak használni. A szeptember 10-ig tartó teszt során a Joby nevű cég egy még meg nem nevezett eVTOL járművét használják, amely több mint 10 éve fejleszti a technológiát a NASA-val közösen. A repülőgép - amely úgy néz ki, mint egy 6 rotoros drón nagyméretű változata - a Joby Electric Flight Base-en, a kaliforniai Big Sur közelében lévő elektromos repülési bázison végzi majd a repülési teszteket.
Ez az első tesztelési kör az újszerű repülőgéptípussal. A NASA-nak szigorú teszttervet kell végrehajtania, többek között adatokat kell gyűjtenie a jármű mozgásáról, zajkibocsátásáról és kommunikációjáról a repülés különböző formái során.
Az adatok egy részének összegyűjtéséhez a kutatóknak ki kellett fejleszteniük egyfajta mobil akusztikai központot, amely 50 különböző mikrofonnal képes követni a repülőgépet, és adatokat gyűjtöttek az általa keltett zajról. A zaj fontos tényező az autonóm VTOL-repülés elfogadtatásában, mivel az embereknek hozzá kell szokniuk ehhez. Senki sem örülne annak, ha a hátsó kertjében felszálló szállító drónok ugyanolyan zajt keltenének, mint egy sugárhajtómű.
A közvélemény támogatása azonban nem az egyetlen tényező, amely befolyásolja a tesztelést.
A siker másik alappillére a szabályozás. Bár a NASA közvetlenül nem felelős az autonóm repülés szabályozásáért, a kulcsfontosságú partnere, a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) már igen.
Egyes technológiai aktivisták máris aggodalmukat fejezték ki, hogy az FAA egy gyorsan fejlődő iparággal szemben a sarkára áll, és ezzel potenciálisan hátráltatja az amerikai vállalatok fejlődését, mivel a jobb szabályozási rendszerekben működő versenytársak szó szerint elrepülnek mellettük.
Az program következő lépése az NC-1 néven ismert tesztek sorozata lesz. A tervek szerint 2022-ben ezek a tesztek a Big Surben megkísérelt repülési mintáknál és forgatókönyveknél valósághűbb repülési mintákat és forgatókönyveket követnek majd nyomon.