A Velencei Biennálé molinója
Fotó: Shutterstock

Egy női börtönben állít pavilont a Velencei Biennálé alatt a vatikáni állam

A Giudecca szigeten fekvő 13. századi kolostor eredetileg javítóintézetként funkcionált, manapság pedig egy női börtön működik benne. Átmenetileg viszont egészen más szerepet fog majd betölteni, ugyanis itt állítja fel hivatalos pavilonját a Vatikán a Velencei Biennálén, írja a Guardian.


A 2024-es, hatvanadik Velencei Biennálé április 20-án kezdődik, és egészen november 24-ig tart majd. Ferenc pápa április 28-án fog részt venni a rendezvényen – ez lesz az első pápai látogatás a Biennálén annak 1895-ös elindulása óta.

A pápa jelenléte szimbolikus jelentőségű, a Vatikán hivatalos pavilonját ugyanis idén egy működő női börtönben állítják fel. A Giudeccán fekvő létesítményben Ferenc pápa Maurizio Cattelan 1999-es hipperrealista szobrát fogja megtekinteni, amely II. János Pál pápát ábrázolja, akit éppen egy aszteroida talál el.

A börtönben nyilvános túrákat is tartanak majd a nagyközönség számára. Az első ilyen alkalmon három rab, Silvia, Emanuela és Paola vezette körbe az érdeklődőket. A túra első állomása a személyzeti bár, ami a Biennálé ideje alatt Corita Kent háborúellenes plakátjainak ad otthont. Egyébként az 1986-ban elhunyt Kent a pavilon egyetlen olyan alkotója, aki már nem él.

Az út ezután a börtönépületek és a külső falak közötti hosszú, keskeny sétányra vezet. A sétányt mázolt lávakőlapok szegélyezik, amelyeket Simone Fattal művésznő festett a rabok által írt versek részleteivel.

Egy darabkánk van ezekre a műalkotásokra írva

– mondta Emanuela. A túra ezután egy nagy kert mellett folytatódik, amely tele van gyümölcsfákkal és articsókával. Mindez szokatlan környezet egy börtönben, Emanuela szerint pedig a rabok itt valóban elfeledhetik, hogy nem szabadok.

Az útvonal ezután egy olyan térbe vezet, ahol Marco Perego művész és felesége, Zoë Saldaña színésznő rövidfilmjét vetítik. Saldaña, aki James CameronAvatar-filmjeinek egyik főszereplőjeként is ismert, a rabokkal együtt játszik az alkotásban, amely egy fogolyról szól a szabadulása napján.

A pavilont José Tolentino de Mendonça bíboros, a Vatikán kulturális és oktatási minisztériumának vezetője rendelte meg.

A pavilon kialakítását a bíboros iránti tökéletes bizalommal vállaltuk el, aki egyébként maga is neves költő

– nyilatkozta Bruno Racine társkurátor, aki korábban a francia nemzeti könyvtár igazgatója volt.

Megérti a művészek pszichológiáját és az autonómia iránti vágyat, valamint azt, hogy a műalkotások ne legyenek alávetve a kívülről jövő eszmék befolyásának.

A figyelmetekbe ajánljuk