Matthew McConaughey a Csillagok közöttben
Fotó: IMDb

Christopher Nolannek fontos célja volt a Csillagok között befejezésével

Bár az Oppenheimer lett minden idők legnagyobb bevételt hozó életrajzi filmje, és elhozta Christopher Nolannek az Oscar-díjat is, a legtöbben nem ezt, hanem a 2014-es Csillagok közöttöt tartják a rendező legjobb alkotásának. Ahhoz, hogy jobban megértsük a film lezárását, fontos tudnunk, hogy az Nolan legmeghatározóbb gyerekkori moziélményéből táplálkozik.


A 2014-es űreposz sokak szerint az 54 éves rendező legjobb filmje, az értékelés pedig a kiváló történet és a látnoki megvalósítás mellett az elképesztő, szó szerint dimenziókon és galaxisokon átívelő lezárásnak is betudható. A Csillagok között végén ugyanis a főszereplő, Cooper (Matthew McConaughey)

(SPOLIER)

egy fekete lyukba vezeti az űrszondáját. Eddig a mozzanatig Nolan rendkívül fegyelmezetten tartja magát a tudományos realizmushoz, itt viszont a fantasztikumra kerül a hangsúly. Ez a párhuzam a film és a klasszikus 2001: Űrodüsszeia között vizuális szinten is megjelenik: aki mindkettőt látta, valószínűleg azonnal érzi a kapcsolatot Cooper és Bowman (az 1968-as alkotás főszereplője) utazása között.

A szürreális fény- és hanghatások kíséretében mindkét filmben megtörik az általunk ismert időkontinuum, és a tér is teljesen más funkciót tölt be, mint a való életben.

Jelenet a Csillagok k\u00f6z\u00f6ttb\u0151l

Fotó: IMDb

A hasonlóság persze nem véletlen. Nolannek saját elmondása szerint két legmeghatározóbb filmélménye a Csillagok háborúja és Stanley Kubrick klasszikusa, mindkettőt gyerekkorában látta először. Természetesen az előbbiből is merített – hasonlóan lényegében az összes rendezőhöz, aki George Lucas után sci-fit forgatott –, a 2001: Űrodüsszeia hatása viszont sokkal szembetűnőbb.

Kip Thorne Nobel-díjas elméleti fizikus, a projekt tudományos tanácsadója egy interjúban elárulta: Nolan legfontosabb célja az volt, hogy filmjében megidézze Kubrick alkotásának enigmatikus, máig vitákat generáló lezárását. Ezt tekinthetjük egyfajta tiszteletadásnak is, ami viszont szerencsére nem vált öncélú döntéssé, sőt: a rendező karrierjének egyik legjobban eltalált megoldása, hogy egy hatalmas könyvtárhoz hasonló vizuális térként ábrázolja magát az időt, aminek az összes polca egy-egy különböző pillanatot jelöl.

Pedig eredetileg nem is Nolan rendezte volna a filmet: sokáig úgy tűnt, Steven Spielberg hozza tető alá a projektet, miután azonban a Dreamworks és a Paramount stúdiók szétváltak, végül más projekt mellett tette le a voksát.

A figyelmetekbe ajánljuk