Christopher Nolan
Getty Images

Christopher Nolan szerint haszontalanok az életrajzi filmek

Christopher Nolan kikérte magának, hogy legújabb filmje, az Oppenheimer életrajz lenne. Úgy gondolja, hogy a produkció alapvetően egy betörős-rablós film (heist movie), még ha nem is tűnik elsőre annak.


Christopher Nolan legújabb filmje, az Oppenheimer minden várakozást felülmúlt a kasszáknál, hiszen közel egymilliárd dolláros bevételt hozott. Ez még az alkotók számára is óriási meglepetés volt, tekintve, hogy a film majdnem három órás és egy atomfizikus mindennapjait mutatja be.

Ez is érdekelhet: Christopher Nolan eddigi legjobb munkájaként emlegetik az Oppenheimert

Habár a produkció látszólag egy életrajzi film, a rendező nem ért egyet ezzel az állítással. Nolan a City University of New York rendezvényén elmagyarázta, miért nem mélyült el filmjének cselekménye a főszereplő gyerekkorában, ami a legtöbb ehhez hasonló filmben bevett szokás.


Ez egy tendencia a Freud utáni biográfiákban, hogy egy adott személy jellemzőit a szülők genetikájából vezetik le. Ez annak, hogy emberi lény, egy nagyon reduktív megközelítése. Ha egy 500–1000 oldalas könyvet írunk, akkor adott a lehetőség arra, hogy ellensúlyozzuk ezt az alany egyéniségének és tapasztalatainak a kidomborításával. Viszont ha mindezt össze kell préselni és le kell csupaszítani ahhoz, hogy elérjük egy forgatókönyv szükségszerű egyszerűségét, akkor hihetetlenül reduktív folyamatról beszélünk

– kezdte, majd hozzátette:

Ez az a pont, ahol az életrajzi film koncepciója mint műfaj teljesen csődöt mond. Ez nem egy hasznos műfaj.

A rendező egyfajta heistfilmnek jellemzi legújabb alkotását, noha nincs benne szó betörésekről és rablásokról: az atombomba megalkotásáig vezető utat a heist elemeinek a felhasználásával mutatja be.

Olvasd el ezt is! Nolan az Oppenheimer kedvéért még a saját szabályait is felrúgta

Az Arábiai Lawrence-re nem életrajzi filmként hivatkozunk, ahogy az Aranypolgárra sem. Előbbi kalandfilm, míg az utóbbi egy film valakinek az életéről. A biopic tehát nem egy hasznos műfaj, de a dráma sem. Az embernek ez nem ad semmit, amibe kapaszkodhat

– fejezte be Nolan.

A figyelmetekbe ajánljuk