Újabb kutatás bizonyítja a Barbie baba negatív hatását a testképre

Újabb kutatás bizonyítja a Barbie baba negatív hatását a testképre

A testkép 6 és 11 éves kor között alakul ki. A babák, valamint a média hatással lehetnek erre a folyamatra. Egy nemrégiben készült tanulmány alapján a rendkívül vékony babákkal játszó lányok vékonyabb testet szeretnének, mint azok a lányok, akik reális testű babákkal játszottak.


A babák a legnépszerűbb játékok a fiatal lányok körében. Rengeteg, fiatal lánynak forgalmazott babáról elmondható, hogy ultravékony, felnőtt testű, nagy mellű és rendkívül keskeny derekú.

Ezeknek a babáknak általában olyan teste van, amely életveszélyes állapotot okozhatna egy ember esetében. Noha a Barbie babákat gyakran kritizálják e téren, más babáknak még eltúlzottabb a testük. A Monster High babák testtömeg-indexei például 10 alatt lennének – ezzel a testtömegindex-szel lehetetlen az életben maradás. Bár a szülők és gyerekek már válogathatnak a valósághűbb babák közül is, a Barbie továbbra is a világ a legkeresettebb babája.

Egy, a Body Image folyóiratban megjelent új kutatás azt tesztelte, hogy az olyan ultravékony babák, mint a Barbie és Monster High felhasználásával történő játék összehasonlítható-e a reálisabb arányú babákkal (Dora és Lottie babák) való játékkal.

Az eredmények alapján az ultravékony babák megváltoztatták a lányok felfogását az ideális testformáról, vékonyabb testet preferálva. Sajnos a reális babákkal való játék nem szüntette meg ezeket a negatív hatásokat. A lányok tehát ragaszkodnak elképzeléseikhez a Barbie-val való folyamatos játék hatására. Amennyiben végig a reális babákkal való játékot választották a gyerekek, a játék növelte testükkel való elégedettségüket.

A testképhez kapcsolódó zavarok elég gyakoriak a serdülőkor előtt álló lányok körében. Ide kapcsolódnak az étkezési rendellenességek és a depresszió is. A kutatás szerzői szerint a 6–11 év közötti életkor kulcsfontosságú időszak a lányok testképének kialakulásában. Ez idő alatt a lányok sajnos teljesen elsajátíthatnak egy ultravékony, irreális testideált.

Ebben a korosztályban kezdik érezni a gyerekek a női test kulturális tárgyiasításának hatásait. Akik ebből a tárgyiasított nézőpontból kezdik szemlélni saját testüket, sokkal jobban ki vannak téve a klinikai depresszió kockázatának.

A női test médiaképei alakíthatják azt, amit szépnek vagy kívánatosnak találunk. Egy adott ideáltípus ismételt kitettsége növelheti preferenciánkat. Ebből a szempontból a babák egyfajta médiumként működhetnek, amely képes befolyásolni a lányok testképét.

Mit üzen ez a kutatás a szülők számára? Ragaszkodjanak az olyan babákhoz, amelyek jobban hasonlítanak a tényleges gyerekekre. Ez nehéz vállalkozás lehet, mivel sok kisgyerek már most is nagyon kedveli az ultravékony babákat. Emlékeztessük magunkat arra, hogy a lányok korai tesképének kialakulásában szerepet játszik a családtagok, társak, média és játékok üzenete arról, hogy kultúránk milyen típusú testeket tart elfogadhatónak vagy értékesnek.

(Forrás: Psychologytoday)


Related Articles From Your Site
Related Articles Around the Web
A figyelmetekbe ajánljuk