A D-vitamin az egyetlen tápanyag, amelyet a szervezetünk napfény hatására termel. A világ lakosságának akár 50%-a nem kap elég napfényt, ezt pedig részben azért van, mert az emberek több időt töltenek zárt térben, kint naptejet viselnek, és nyugati étrendet fogyasztanak, amely kevés jó forrást tartalmaz ebből a vitaminból.


Lazac

Az, hogy a lazac vadon élő vagy tenyésztett, nagy különbséget jelenthet.

A vadon fogott lazac átlagosan 988 NE D-vitamint tartalmaz 3,5 unciás (100 grammos) adagban, ami a DV 124%-át teszi ki. Egyes tanulmányok még magasabb szintet találtak a vadon élő lazacban, akár 1300 NE-t is adagonként.

A tenyésztett lazac azonban ennek a mennyiségnek csak 25%-át tartalmazza. Mégis, egy adag tenyésztett lazac körülbelül 250 NE D-vitamint biztosít, ami a DV 32%-a.

Tojássárgája

Az tojás szintén remek vitamin forrás, és rendkívül tápláló élelmiszer.

Míg a protein leginkább a fehérjében található, a zsír, a vitaminok és az ásványi anyagok főként a tojássárgájában. Egy átlagos tojássárgája 37 NE D-vitamint tartalmaz, ami a DV 5%-a. A tojássárgájában lévő D-vitamin szintje függ a napfénytől és a csirketakarmány D-vitamin-tartalmától.

Gombák


A gombák D2-vitamint termelnek. Bár a D2-vitamin segít megemelni a vér D-vitamin-szintjét, nem biztos, hogy olyan hatékony, mint a D3-vitamin. Ennek ellenére a vadon termő gombák kiváló D2-vitamin-források. Sőt, egyes fajták 3,5 unciás (100 grammos) adagonként akár 2300 NE-t is tartalmaznak.

Zabpehely 

Bizonyos gabonafélék és az instant zabpehely szintén D-vitaminnal dúsítottak. Fél csésze (78 gramm) ezekből az élelmiszerekből 54-136 NE-t, azaz a DV akár 17%-át is biztosíthatja. Bár a dúsított gabonafélék és a zabpehely kevesebb D-vitamint biztosítanak, mint sok természetes forrás, mégis jó módja lehet a bevitel növelésének.

A figyelmetekbe ajánljuk