Az esszenciális tápanyagok olyan vegyületek, amelyeket a szervezet nem képes, vagy nem tud megfelelő mennyiségben előállítani. Az Egészségügyi Világszervezet Trusted Source szerint ezeknek a tápanyagoknak táplálékból kell származniuk, és létfontosságúak a betegségek megelőzéséhez, a növekedéshez és a jó egészséghez.


Fehérje

A fehérje elengedhetetlen a jó egészséghez. A fehérje biztosítja a test építőköveit, és nem csak az izomzat számára. Minden sejt, a csontoktól a bőrön át a hajig, tartalmaz fehérjét. Minden hormonod, antitested és más fontos anyagod ebből áll, s csak akkor kerül felhasználásra a szervezet üzemanyagaként, ha arra valóban szükség van.

A fehérjék különböző aminosavakból állnak. Bár a szervezet képes néhány aminosavat saját maga előállítani, sok olyan esszenciális aminosav van, amelyeket csupán evéssel vihetünk a szervezetünkbe.

Vitaminok

A vitaminok létfontosságúak a betegségek kivédéséhez és az egészség megőrzéséhez. A szervezetnek szüksége van ezekre a mikrotápanyagokra, ezek közül is leginkább az A-, C-, B6- és D-vitaminra.

Mindegyik vitamin fontos szerepet játszik a szervezetben, és ha nem kapunk belőlük eleget, az egészségügyi problémákat és betegségeket okozhat. Sok amerikai nem jut elegendő mennyiségű alapvető vitaminhoz. A vitaminok nélkülözhetetlenek az egészséges látáshoz, bőrhöz és csontok megfelelő állapotához.

Ásványok

A vitaminokhoz hasonlóan az ásványi anyagok is segítik a szervezetet. Számos testfunkcióhoz nélkülözhetetlenek, többek között az erős csontok és fogak építéséhez, az anyagcsere szabályozásához és a megfelelő folyadékbevitelhez. A leggyakoribb ásványi anyagok közé tartozik a kalcium, a vas és a cink.

Szénhidrátok

Ne dőlj be az alacsony szénhidrát tartalmú őrületnek! A szénhidrátokra szüksége van a szervezetünknek. A szénhidrátok táplálják a szervezetet, különösen a központi idegrendszert és az agyat, emellett pedig védelmet nyújtanak a betegségekkel szemben.

Zsírok

A zsíroknak gyakran rossz hírét keltik, de a legújabb kutatások szerint az egészséges zsírok fontos részét képezik a megfelelő táplálkozásnak. A Harvard Medical School szerint a zsír számos testfunkciót támogat, például a vitaminok és ásványi anyagok felszívódását, a véralvadást, a sejtépítést és az izommozgást.

(healthline)

A figyelmetekbe ajánljuk