A stressz egyre több embert érint a pandémia óta. Hatékonyan felvehetjük a harcot vele különböző ételek kipróbálásával.



Ha stresszesnek érezzük magunkat, természetes, hogy keressük azokat a módokat, melyekkel csökkenthetnénk ezt az állapotot. Míg az alkalmi stresszhelyzeteket nehéz elkerülni, a krónikus stressz komoly károkat okozhat a fizikai és mentális egészségben egyaránt.

Növelheti az olyan állapotok kockázatát, mint a szívbetegségek és a depresszió. Bizonyos ételek és italok azonban stresszoldó tulajdonságokkal bírhatnak.

1. Matcha por

Ez az élénk zöld tea por azért népszerű az egészségkedvelők körében, mert gazdag L-theaninban, amely egy nem fehérje alapú aminosav, erőteljes stresszoldó tulajdonságokkal.

A matcha jobb forrása ennek az aminosavnak, mint más típusú zöld teák, mivel árnyékban termesztik ezeket a zöld tea leveleket.

Ez a folyamat növeli bizonyos vegyületek tartalmát, beleértve az L-teanin mennyiségét is.

Az emberi és állatkísérletek egyaránt azt mutatják, hogy a matcha csökkentheti a stresszt, ha az L-theanin tartalma elég magas, koffeinszintje pedig alacsony.

2. Édesburgonya

Egész, tápanyagokban gazdag szénhidrátforrások fogyasztása segíthet a stresszhormon, vagyis a kortizol szintjének csökkentésében. Az édesburgonya is ilyen szénhidrátforrás.

A kortizol szabályozása azért fontos, mert a krónikus stressz kortizol diszfunkcióhoz vezethet, ami gyulladással, fájdalmmal és egyéb káros hatásokkal járhat együtt.

Egy 8 hetes, túlsúlyos nőkön végzett vizsgálat megállapította, hogy azoknak, akik teljes, tápanyagokban gazdag szénhidrátokban gazdag étrendet fogyasztottak, lényegesen alacsonyabb volt a nyálkortizol szintje, mint azoknak, akik normál amerikai étrendet alkalmaztak, amely magas finomított szénhidráttartalommal rendelkezik.

Az édesburgonya kiváló szénhidrátforrás. Tele van olyan tápanyagokkal, amelyek fontosak a stresszválasz szempontjából, ilyen például a C-vitamin és a kálium.

3. Kimchi

A Kimchi egy erjesztett zöldséges étel, amelyet napa káposztával és daikonnal, egyfajta retekkel készítenek.

Az erjesztett ételek, mint például a kimchi, tele vannak jótékony baktériumokkal, probiotikumokkal.

Emellett vitamint, ásványi anyagot és antioxidánst tartalmaznak.

A kutatások szerint az erjesztett ételek segíthetnek a stressz és a szorongás csökkentésében. Egy 710 fiatal felnőtt bevonásával végzett vizsgálat alapján például azok, akik erjesztett ételeket fogyasztottak, kevesebbszer tapasztalták a szociális szorongás tüneteit.

Több tanulmány is alátámasztja, hogy a probiotikumban gazdag ételek, például a kimchi, jótékony hatással vannak a mentális egészségre.

Ez valószínűleg a bélbaktériumokkal való kölcsönhatásuknak köszönhető, amelyek közvetlenül befolyásolják a hangulatot.

4. Zsírokban gazdag halak

A zsíros halak, például a makréla, hering, lazac és a szardínia hihetetlenül gazdagok omega-3 zsírokban és D-vitaminban, és olyan tápanyagokban, amelyekről kimutatták, hogy segítenek csökkenteni a stresszt és javítják a hangulatot.

Az omega-3 nem csak az agy egészsége és a hangulat szempontjából nélkülözhetetlen, de segíthet a stressz kezelésében is.

Az alacsony omega-3 bevitel összeköthető a nyugati társadalmak fokozott szorongásával és a depresszió kialakulásával is.

A D-vitamin kritikus szerepet játszik a mentális egészségben és a stressz szabályozásában is. Alacsony szintje együtt jár a szorongás és a depresszió megnövekedett kockázatával.

(Forrás: Health Line)

A figyelmetekbe ajánljuk