A diéta megzavarhatja a bélben levő baktériumokat.


Jó érzés lehet valami újat kipróbálni, illetve fogyni is sokan szeretnének, ám nem mindegy, hogyan tesszük mindezt. Kár volna ételek egész csoportjaitól megválnunk.

Néhány divatos diéta azonban erre buzdít minket, ami komoly károkat okozhat az egészségnek.

A Washingtoni Egyetem Mikrobiomkutató és Terápiás Központjának igazgatója, William DePaolo vezetett egy kutatást, mely szerint a bél mikrobioma, vagyis a bélben található baktériumok összessége rendkívül gyorsan változik étel hozzáadása, vagy elvétele hatására.

A bélbaktériumok sokfélesége kiváló cél lehet az egészség fenntartására. Nekik viszont rengeteg rostra van szükségük, ezért bátran fogyasszunk különféle természetes ételeket.

Milyen étrendek okozhatnak kárt a mikrobiomban és miért?

1. Ketogén diéta

A ketogén étrendben nincs helye a szénhidrátoknak. A fehér kenyér, süti, fehér burgonya és más, alacsony tápanyagtartalmú szénhidrát fogyasztása valóban nem ajánlott, ám a gyümölcs, zöldség, teljes kiőrlésű gabona, bab, borsó és a lencse is mind-mind szénhidrát, amely rostot tartalmaz és támogatja a szükséges baktériumokat.

Ez az étrend a szervezet anyagcseréjét a ketózis felé tereli, amikor zsírt éget, így segíti elő a gyors fogyást. Ezek mellett sajnos zavarossá válhat a gondolkodás, izmot veszíthetünk általa, székrekedést okozhat, valamint növelheti a vesekő kockázatát is.

2. Paleo diéta

Ez az étrend sok gyümölcsöt és zöldséget tartalmaz, illetve sovány húsokat és tengeri ételeket, de só, finomított cukor, gabona vagy tejtermék híján van. Azon az elméleten alapszik, hogy az ember soha nem alkalmazkodott teljesen a paleolit korszak utáni modern mezőgazdasághoz.

Egy 2019-es kisebb tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a Paleo diétát folytató embereknek sokféle bélbaktériumuk van, de a szokásosnál több epe- és zsírkedvelő mikrobával rendelkeznek, ami hosszú távon problémát jelenthet.

3. Master Cleanse

Talán hallottunk már Beyonce Master Cleanse fogyásáról: citromos víz, sós víz, hashajtó tea és rendkívül kevés kalóriabevitel egy hétig. A hashajtóval csupán vizet veszít a szervezetünk. Amint növeljük az étel mennyiségét, gyors hízásra számíthatunk. A magas rosttartalmú ételek elhagyása pedig károsíthatja beleinket.

A legjobb választás azonban a különböző diéták helyett egy kiegyensúlyozott étrend. Ebben segíthetnek minket a következő tanácsok:

  • Válasszuk a változatosságot, így minden szükséges elemhez hozzájut szervezetünk.
  • A tányér egyik felét zöldségekkel, másikat gyümölcsökkel töltsük meg!
  • Fogyasszunk teljes kiőrlésű gabonát, ilyen a zabpehely és a barna rizs.
  • Tartsuk magunkat távol a cukros italoktól. Inkább vizet és alacsony zsírtartalmú tejet igyunk.
  • Figyeljünk az elegendő fehérjebevitelre! A hús mellett együnk tengeri herkentyűket, szóját, diót, magvakat és hüvelyeseket.

(Forrás: Psychology Today)

Friss

Videójáték lesz A galaxis őrzőiből

A játékot a Deus Ex mögött álló csapat fejlesztette.

TOVÁBB OLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Buffon visszatér oda, ahol kezdte

Következő klubja az a csapat lesz, ahol első profi mérkőzését játszotta, nem tervez továbbra se visszavonulni.

TOVÁBB OLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Sándor Emese

Itt az ideje megbocsájtanod Skrillex bűneit: ezt hallgasd!

Manapság minden egyes héten követhetetlenül sok zene jelenik meg világszerte. Éppen ezért próbálunk segíteni az eligazodásban: minden héten összegyűjtjük az előző hét legérdekesebb megjelenéseit, hogy mindig képben lehess!

TOVÁBB OLVASOM ÖSSZEOMLÁS
A figyelmetekbe ajánljuk