A világ folyamatosan változik, ezzel pedig a legcsekélytelenebbnek tűnő szokásaink is, mint például a kávéfogyasztás. De mi a legújabb a trend?
A hideg csepegtetett kávétól kezdve a RTD koktélokig (ready-to-drink, vagyis előre elkészített), a világ számos országában megfigyelhető egy trend: egyre többen teszik le voksukat valamilyen hideg kávé mellett. Azt hinnénk, ez csak a nyári időszakra vonatkozik, de a Perfect Daily Grind szerint ez egyáltalán nem így van.
Olvasd el ezt is! Kávé és testsúly: egyáltalán nem mindegy, hogy iszod a feketét!
Épp ezért nem meglepő, hogy a nemzetközi kávéházlánc a Starbucks is a hideg kávék népszerűségének növekedéséről számolt be negyedéves pénzügyi jelentésében. A kimutatásból egyértelműen látszik, hogy az Egyesült Államokbeli üzleteikben eladott italok mintegy 75 százalékát a hideg kávé teszi ki. A jelenség egyébként más nagyobb láncoknál is megmutatkozik – számolt be róla a Vince.hu is.
Amellett, hogy idén 13 százalékkal megnövekedett a hideg espresso alapú italok forgalma a Starbucksnál, az is kiderült, különböző vásárlói kívánságok személyre szabott teljesítése is segített a hideg kávék népszerűsítésében. Ezt jól bizonyítja, hogy az üzletekben eladott kávék mintegy 60 százalékát tették ki az egyedi italok.
A legnépszerűbb Starbucks-különlegességnek a hideg hab tekinthető. Csak ez összesen 1 milliárd dollárral (azaz mintegy 355 milliárd forinttal) járult hozzá a cég éves bevételéhez.
A témáról Randy Andersont kérdezték. A kávészakértő szerint az úgynevezett RTD kávés termékek népszerűsége a pandémia alatt nőtt meg. Mivel ebben az időszakban az embereknek otthon kellett maradniuk, azok a vásárlók, akik azelőtt rendszeresen látogatták a kávézókat, a koronavírus ideje alatt áttértek a boltokban kapható, dobozos RTD italokra. Illetve megannyi TikTok-videó és trend is hozzájárult a hideg kávék ismertségéhez.
A hidegen főzött kávék Anderson szerint elsősorban a fiatalok körében terjedtek el. Ezek az italok igazából sokkal egészségesebbek, mint az energiaitalok és olyan hasznos összetevőket is tartalmazhat, mint a probiotikumok vagy éppen a gombakivonatok.
A téma kapcsán felmerülhet a kérdés, a hideg kávék trendje vajon a speciality kávék világát is eléri-e? A népszerű kávézási szokások előbb-utóbb általában a speciality szektorba is bekúsznak, így történt ez a kapszulák esetében is. Van viszont egy kis bökkenő.
A speciality kávézókban leginkább a minőségi espressókon és a szűrt kávékon van a hangsúly. Emiatt nem biztos, hogy ebben a körben is akkora növekedés lesz megfigyelhető a hideg főzésű kávék tekintetében, mint a nagy láncoknál.
Ez is érdekelhet: Amikor egy csésze aranyat ér – a 6 legdrágább kávé a világon
A kávézók természetesen keresik azokat a módszereket, amivel csökkenteni tudják kiadásaikat. Közülük egyre többen álltak elő valamilyen RTD itallal. Az ilyen termékek relatív olcsósága lehetővé teszi számukra, hogy maximalizálhassák a profitot
– véli Anderson.
Összességében elmondható, hogy a trendhez valószínűleg a speciality kávézóknak is alkalmazkodniuk kell. Nekik a jelenlegi fázisában arra kell fókuszálniuk, hogyan tudják diverzifikálni a hideg kávékból álló kínálatukat. Ezen felül a kávéfogyasztók számára mindig fontos lesz a kényelem, így a könnyű hozzáférhetőség is. Ezért azok a cégek fognak a legjobban járni, akik erősítik jelenlétüket az RTD italok piacán.