✕
A két világháború között virágzott az art déco stílus.
Mi az az art déco? A szó a francia art décoratif, vagyis díszítőművészet rövidítéséből ered. Az irányzat a második világháború előtti korszakból ered, világkörüli útjára azonban az 1920-as években indult Franciaországból, de a harmincas években élte igazán virágkorát. Az 1930-as években legnagyobb hatása az Amerikai Egyesült Államokban volt, de Európa-szerte, a Dél-afrikai Köztársaságban és Kínában is hatalmas szerephez jutott.
Az art déco az első modern világstílus, amely a luxushoz kapcsolódik és amely a filmektől kezdve a festészeten át az építészetig minden művészeti ágra jelentős hatást gyakorolt. A kor divatját, sajtóreklámjait is jelentősen áthatotta.
Az art déco az art nouveau-hoz, vagyis a francia szecesszióhoz vezethető vissza, ám magába olvasztotta az avantgárd irányzatok egyik elemét is, ami nem más, mint a konstruktivizmus. Ebből merítette a geometriai stilizációt, futurizmust, valamint a kubizmus festészeti alapjait. Jelentős hatása volt rá az egyiptomi művészetnek is. Míg a szecessziót hullámzó vonalak jellemezték, az art décoban megjelennek az egyenes vonalak, valamint a geometriai tervezés is.
Az ipar fejlődésének köszönhetően hátat fordított a szecessziónak, az egyedi termékekről ugyanis a tömegtermelés vívmányaira helyezte a hangsúlyt. Nem díszíthetett minden lakást art déco lámpa vagy bútor, mivel a stílus a luxus és elegancia egyik fémjelzőjévé vált. A kor fiatalságát különösen vonzotta a merész és egyszerű vonalvezetés, az erős, tiszta színvilág és a korszakban újnak számító anyagok, ilyenek voltak az olyan ötvözetek, mint a króm és a bakelit. A korszak csúcspontja az 1925-ös párizsi világkiállítás volt, ettől kezdve pedig rohamosan elterjedt a világ minden táján.
Az art décoval egyidőben rohamosan megnőtt a dekoratív művészek státusza. A 19. századig az addig csak kézműveseknek tekintett iparművészek 1901-ben megalapították a Dekoratív Művészek Társaságát Franciaországban. Státuszuk a festőkéhez, szobrászokéhoz lett hasonló, a mozgalom megalakult Olaszországban is, ahol 1902-ben Torinóban megrendezték első nemzetközi kiállításukat is. 1912-ben pedig megrendezték meg a dekoratív művészek első franciaországi nemzetközi kiállítását.
Emellett a párizsi áruházak, divattervezők is fontos szerepet játszottak az art déco felemelkedésében. 1900-tól dekoratív művészeket kezdtek alkalmazni saját stúdióikban. A korai art déco stílust az olyan egzotikus anyagok, mint az ébenfa, elefántcsont, selyem, valamint a nagyon élénk színek jellemezték.
1910–1913 között épült a párizsi Théâtre des Champs-Élysées, melyet Auguste Perret tervezett. Ezt az épületet tekintik az art déco építészet első mérföldkövének. Korábban a vasbetont csak ipari célokra, vagy bérházak építésénél használták. Perret épülete egyszerű téglalap alakú forma, geometrikus díszítéssel, az egyenes vonalak gyorsan váltak a jövőbeli art déco márkajegyeivé.
A színház belső terében is art déco alkotásokkal találkozhatunk, ilyenek Antoine Bourdelle szobrai, Édouard Vuillard festményei, a függönyt Ker-Xavier Roussel tervezte.
Az art déco stílus egyik ágazata a streamline modern, azaz az áramvonalas stílus, ezen kívül gyakran fényes felületek voltak jellemezőek rá. A nagy gazdasági világválság után visszafogottabb lett, a felhasznált anyagok között megjelent a króm, az acél és a műanyag is. A második világháborúval pedig helyét átvette a modernizmus, amely már mellőzte a díszítéseket és csak a funkcionalitásra törekedett.
Magyarországon ezt a korszakot jelképezi építészetben a Hajós Alfréd Uszoda például. A festészetben pedig Faragó Géza art déco plakátjai és Vaszary János, Gábor Jenő művei hordozzák leginkább a stílusjegyeket. A 20-as és 40-es évek között kiemelendőek Breuer Marcell és Botnyik Sándor bútorai, valamint Pekáry István kárpitja. Emellett Gádor István, Gorka Géza, Kovács Margit, Márkus Lili, Zilzer Hajnalka keramikusok munkái is óriási népszerűségnek örvendtek. A korszak meghatározó művészei voltak továbbá Kozma Lajos, Kaesz Gyula, Kovács Zsuzsa, Fränkel György, Kóródy György, Vágó Pál, Nagy Károly bútortervezők is.
Míg az art déco egy gazdagabb réteget célzott meg stílusával, a vele egyidőben megjelent német Bauhaus tömeggyártással mindenkinek elérhető designt akart teremteni. A Bauhausnak, amely egyszerűbb vonalakat, formákat, mintákat tartalmazott, több köze van a modernizmushoz, mi több, inspirálta a modernizmus, ami nagyon korán megjelent Németországban.
Az art déco végét a nagy gazdasági világválság jelentette, majd a modernizmus vette át helyét.
Cikkünk megjelenését a Cemix, valamint az Internorm támogatta.