evakuálás, repülőgép

Hogy néz ki a valóságban egy repülőgép evakuálása?

Jó esetben nem lesz szükségünk erre a tudásra, de ha mégis, a Delta Airlines egyik légiutas-kísérője elárulta, hogyan zajlik az evakuálás a repülőgépeken.



CiCi (@cici.inthesky) egy influenszer, aki a mindennapokban a Delta Airlines cégnél légiutas-kísérőként is dolgozik. A nő a közösségi médiában számol be utazási élményeiről és tapasztalatairól.

Nemrég megosztott egy olyan jelenséget, amiben remélhetőleg nem lesz részed utazásaid alatt. Az atlantai reptérre történő landolás során ugyanis egyszer csak kigyulladt az egyik klasszikus, Boeing 757 típusú repülőgép - számol be róla az Euronews.

CiCi kiemeli azt, amit minden légiutas-kísérő elmond az utazóknak mielőtt felszállna a gép: baleset esetén ne próbálkozz magaddal vinni az értékeidet.

Bár a megosztott videóban az látható, hogy néhány utas magával viszi telefonját, de CiCi szerint ezzel nincsen gond, mivel az emberek ilyenkor nem akadályozzák egymást.

A videóból az is látszik, vannak bizonyos „ABP” emberek (able bodied persons – ép testű emberek) akik ilyen esetben segítenek a személyzetnek evakuálni a gépet. A videóban ők segítenek a többi utasnak biztonságosan lejutni a gép oldalából induló csúszda végéről. Az ABP-ket a személyzet választja ki, saját megítélésük alapján.

A Global Information Aviation Network (GAIN) repüléssel foglalkozó szervezete szerint az ABP-ket általában a szolgálaton kívüli személyzet, a katonák, a mentők és az orvosok közül választják ki. Persze megeshet, hogy nem utazik ilyen ember a fedélzeten, ilyenkor a személyzet feladata megítélni és kiválasztani, mely utasok lennének leginkább alkalmasak a feladatra.

Az ABP-utasokra a leggyakrabban olyan feladatok hárulnak, mint a kijárat kezelése, a többi utas irányítása földet érést követően, illetve az olyan utasok segítése, akiknek egyedül nehéz lenne a folyamat.

CiCi arra kéri az embereket, ha evakuálásra kerül a sor, bízzanak a légiutas-kísérőkben, hiszen ők hónapokig, a pilóták pedig évekig tartó oktatásban részesülnek. A személyzet tagjainak minden esetben vészhelyzeti oktatásban is részük volt, így pontosan tudják, hogyan kezeljék az ilyen helyzeteket.

A legfontosabb dolog, hogy maradj nyugodt.

A repülőgépeken történő evakuálás egyébként egy igen ritka jelenségnek számít, a Federal Aviation Authority (FAA) szerint évente globálisan nagyjából 30 ilyen eset történik. Összevetve ezt azzal, hogy mennyi járat indult világszerte elmondható, hogy nagyon kicsi annak az esélye, hogy evakuálásban lesz részünk. 2019-ben például 39 millió utat tettek meg összesen a repülőgépek, a 30 eset ennek csupán a 0,0000007 százalékát teszi ki.

Ha mégis erre kerülne sor, akkor sem kell pánikolni: a repülőket gyártó cégeknek ahhoz, hogy átmenjenek a biztonsági teszten, olyan gépeket kell létrehozniuk, melyeket 90 másodpercen belül képesek evakuálni a dolgozók.

A figyelmetekbe ajánljuk