Manapság az utasszállító repülőgépek majdnem annyira elterjedtek, mint a vonatok vagy a távolsági buszok, emberek millió napiszinten ingáznak ide-oda különböző típusú járatokkal. Azonban számos olyan kis apróság van, ami egészen különlegessé teszi ezeket a járműveket. Az alábbi cikkben öt olyan, utasszállító repülőgépekkel kapcsolatos érdekességet gyűjtöttünk össze, amiről eddig biztosan nem hallottál.
1. A redőnyök felhúzása felszálláskor és leszálláskor valóban segíthet a repülőgép személyzetének abban, hogy gyorsabban evakuálják az utasokat
Általában nagyon kevés idő áll a repülőgép személyzetének rendelkezésére, hogy vészhelyzetben biztonságosan evakuálják az utasokat. Ezért meglehetősen fontos, hogy a légiutas-kísérők felmérjék a repülőgépen kívüli helyzetet, hogy gyors menekülési tervet készíthessenek. Az ablakok redőnyének nyitva hagyása pedig csak megkönnyíti ezt.
2. A repülőgépek szárnyainak csúcsán lévő wingletek segítenek csökkenteni a felhasznált üzemanyag mennyiségét, ami több milliárd dolláros megtakarítást jelent a légitársaságok számára
A legtöbb repülőgép szárnyának csúcsán egy úgynevezett winglet (szárnyvég) található. Ezek a wingletek segítenek csökkenteni a szárnycsúcsoknál kialakuló természetes örvényeket, és így csökkentik a repülőgép indukált légellenállását. Így az apró wingletek lehetővé teszik, hogy a repülőgépek akár 5%-kal kevesebb üzemanyagot használjanak.
Egy tipikus Boeing 737-es ingázó repülőgép esetében ez évente 378 500 liter üzemanyagot jelent. Következésképpen a wingletekkel a légitársaságok több milliárd dollárt takaríthatnak meg.
3. A repülőgépeken felszolgált ételek néha furcsa ízűek. Ennek az az oka, hogy az ízlelőbimbók elzsibbadnak az utastér légköre miatt
Több ezer méter magasan a levegőben a páratartalom és a kabinnyomás más, mint a földön. Egyes szakértők szerint ez körülbelül 30%-kal csökkentheti az édes és sós ételek iránti érzékenységünket. Érdekes módon az umami íz (ami például a paradicsomlében található) a levegőben felerősödni látszik.
4. A repülőgépekben lévő oxigénmaszkok körülbelül 15 percig elegendő oxigénnel rendelkeznek, amely alatt a pilótának le kell engednie a gépet olyan magasságra, amely alkalmas a normális légzésre
Amennyiben az utastérben csökken a nyomás, a repülőgépen lévő oxigénmaszkok jellemzően az ülések feletti panelről hullanak le. Ezután az utasoknak az utasításoknak megfelelően fel kell venniük az orrot és a szájat eltakaró maszkot, és lélegezniük kell.
A maszkból származó oxigén körülbelül 12-15 percig elegendő. A szakértők szerint ez az idő bőven elég ahhoz, hogy a repülőgép személyzete alacsonyabb magasságba juttassa a gépet, ahol már nem lesz szükség a maszkokra a légzéshez.
5. A repülőgép WC-jének ajtaját kívülről is ki lehet nyitni, miután belülről bezárták.
Illusztráció.
Még ha belülről be is zárják a kereskedelmi repülőgépek mosdójának ajtaját, az akkor is kinyitható kívülről, ha azt az utaskísérő szükségesnek tartja.
Kiderült, hogy az ajtón lévő mosdó felirat alatt van egy gomb vagy retesz, amivel ki lehet nyitni az ajtót. De ne aggódj, ezt a gombot kizárólag vészhelyzetben használják.
Forrás: Unbelievable-facts