Irányítótorony repülővel a naplementében
Fotó: Shutterstock

5 érdekesség a légiforgalom irányítókról, amitől leesik az állunk!

Ha repülőtér és repülés, akkor pilóta, légiutas-kísérő, esetleg biztonsági szolgálat – bár ezek a szakmák is rendkívül fontosak a légi közlekedésben, korántsem a legizgalmasabbak, ez a címke ugyanis a légiforgalom irányítókat illeti. Hogy miért? 6 érdekesség segítségével elmondjuk!


GPS nélkülözése

A közlekedés – legyen az földi, vízi vagy épp légi – szinte elképzelhetetlen GPS nélkül. Vagy mégsem? Tekintve, hogy a legtökéletesebb navigációs rendszerek sem működnek 100% biztossággal, a légiforgalom irányítók még a mai napig földi radarrendszereket használnak.

Ezt is olvasd el! Mi történik, ha a gépünk nem tud landolni a rossz idő miatt?

​Irányítás a távolból

Már sok helyen tesztelik a repülőtértől távoli irányítótornyokat. A nagyfelbontású kamerák, – a ködöt vagy az állatokat is bemérő – érzékelők és monitorok által a légi irányítók számára adott, hogy akár otthonról is elvégezhessék a munkájukat, ugyanolyan precízséggel.

​Ferde tornyok

Ir\u00e1ny\u00edt\u00f3torony

Fotó: Beckett P/Unsplash

A felszínről kevésbé lehet kiszűrni, azonban a legtöbb irányítótorony körpanorámás ablakai mindig ferdék és színezettek. Ennek célja, hogy semmi se zavarja meg az ott dolgozók jó látási viszonyait. Ugyanis a ferde üvegen nem törik meg úgy a külső és belső fény, így nem akadályozza a kilátást.

Ez is érdekelhet: Meglepő, de ebben az időben a legrázósabb a repülés

​Korhatár

Ahogy a légiutas-kísérők, úgy a légiforgalmi irányítók munkája is különleges, sok feltételnek azonban nem kell előzetesen megfelelniük.

Ami a korhatárt illeti: Magyarországon a 20. életévünket kell betölteni a 2 éves légiforgalmi irányítói tanfolyam elvégzéséhez.

Ez alól kivételt a katonák jelentenek, ők korábban is csatlakozhatnak a légi irányítókhoz. A tengerentúlon már 30 év a határ. Itt is kivételt képeznek azonban légierő munkatásai.

​Sajátos jelrendszer

Ott van a megbízható rádió, viszont mihez nyúlnak a légiforgalom irányítói, ha az elromlik vagy olyan környezeti hatások vannak, amely az egész rendszert működésképtelené teszik? Erre az esetre találták ki a sajátos jelrendszerüket, amely során lámpákkal kommunikálnak. Három színt – a pirosat, a fehéret és a zöldet – alkalmaznak, hogy üzenjenek a pilótáknak, ahol a folyamatos zöld fény jelenti a szabad utat.

ir\u00e1ny\u00edt\u00f3torony belseje

Fotó: Shutterstock

Forrás: Drive

A figyelmetekbe ajánljuk