repülőtéri járatok
Shutterstock

Még évekig velünk maradhat a háború miatti légtérzár

A nemzetközi utazások statisztikái az utóbbi időszakban jó számokat produkálnak. Ezt bizonyítja a légi közlekedés biztonságáért felelős szervezet, az Eurocontrol 2022-től 2028-ig terjedő előrejelzése is. Az iparág újra növekedésnek indulhat, bár nem lehet felhőtlen az öröm.

Mint kiderült, 2022 áprilisáig a jegyárak reálértéken nem emelkedtek jelentősen a három évvel korábbi, a koronavírus-járványt megelőző időszakhoz képest. Ezzel szemben a repülőjegyek 2022 májusától jócskán megugrottak, júliusra a jegyárak 15 százalékkal haladták meg a 2019-es árakat – ebbe az emelkedésbe az inflációt még bele se számolták.

Emellett májusban a járatmozgások elérték a 2019-es szint 86 százalékát, az azóta eltelt időszakban pedig tartották magukat ehhez: augusztusban a légi közlekedés számai elérték a 88 százalékot is, mostanra ez a szám 87 százalékra csökkent – ami azt jelenti, hogy minden nyolcadik járatból egy járatot csökkentettek.

Az elemzés szerint az egyik ok, amiért a légitársaságok nem akarnak több járatot indítani, az az üzemanyagár-emelkedés.

A repülőgép-üzemanyag ára a koronavírus-járvány kezdetén zuhant be, literenként 50 centről mindössze 15 centre. A kereslet újraindulásával azonban az árak gyors emelkedést mutattak, és 2022 júniusában literenként 1 euró körüli rekordárat értek el – mutatja be az elemzést az Independent. .

Shutterstock

Természetesen az orosz-ukrán háború is súlyosan megzavarta a repülési szokásokat.

Az Európa és Ázsia közötti légi forgalom nagy része Délkelet-Európában összpontosul, a Magyarország feletti átrepülések (például) 30 százalékkal nőttek, míg Lengyelország felett 38 százalékkal kevesebb gép repül.

Ami a jövőt illeti: nem jó hír, hogy az Eurocontrol előrejelzése szerint az ukrán, orosz, fehérorosz és moldovai légtér korlátozásai akár 2028-ig is fennmaradhatnak.

A középtávú előrejelzés gyenge növekedést, magas inflációt és sok recesszióban lévő nemzetet jósol.

A légitársaságok valószínűleg nem örülnek az Eurocontrol feltételezésének, miszerint az üzleti utazások egy részét „részben digitális alternatívák fogják helyettesíteni", a környezetvédelmi aggályok miatt pedig egyes európai országok több, zöldebb korlátozást fog bevezetni, ami tovább ritkíthatja a járatok számát.

Az Eurocontrol szerint a járatok száma ettől független 2025-ben visszatér a járvány előtti szintre, és 2028-ra 7 százalékkal emelkedik majd. Érdemes azonban kiemelni, hogy az iparágban eddig a jellemző emelkedés évi 4-5 százalékos volt, ami miatt nincs túl sok ok a felhőtlen optimizmusra.


A figyelmetekbe ajánljuk