Az európaiak utazási kedve továbbra is jelentős: 73%-uk tervezi, hogy 2022 júniusa és novembere között külföldre megy nyaralni, a különböző aggodalmak – többek között a magas infláció, az orosz-ukrán válság és a jelenleg is tartó világjárvány – ellenére.
Az európai úti célok látogatása iránti érdeklődés (58%) jelentősen (+7%) nőtt tavaly nyár óta. Figyelemre méltó, hogy a válaszadók 31%-a egy szomszédos európai országba, 27%-a pedig egy nem szomszédos országba utazik majd.
A legnépszerűbb úti célok továbbra is Spanyolország, Franciaország és Olaszország (egyenként 10%), majd Görögország (7%) és Horvátország (6%) következik, amely most először került be az első ötbe. A legtöbb európai június és július (41%), illetve augusztus-szeptember (42%) hónapokra tervezi az utazást, és a többség 4-9 éjszakát tartózkodik az adott helyen.
A kellemes időjárás, a vonzó ajánlatok és a kisebb tömeg döntő tényező a nyaralási célpont kiválasztásakor, míg a természetben töltött idő (19%), a helyi gasztronómia és a regionális finomságok megkóstolása (16%) és az úti cél életstílusában való elmélyülés (16%) az, amit az utazók a leginkább várnak.
Ezek a megállapítások az Európai Utazási Bizottság (ETC) legfrissebb, a belföldi és Európán belüli utazások iránti hangulat megfigyeléséről szóló kutatásából (Monitoring Sentiment for Domestic and Intra-European Travel – Wave 12) származnak, amely betekintést nyújt az európaiak rövid távú utazási szándékaiba és preferenciáiba.
A kutatásról Luís Araújo, az ETC elnöke így nyilatkozott:
Biztató, hogy az európai utazási ágazat erőteljesen fellendült, ami optimizmust ad az európai úti célok izgalmas nyarára nézve. Mégis, nem hagyhatjuk figyelmen kívül az előttünk álló hónapok kihívásait. A növekvő infláció mellett a világjárvány nyomán az egész ágazatban akut munkaerőhiány tapasztalható. Ez talán a közlekedési csomópontokban a legszembetűnőbb, amelyek a munkaerőhiány miatt nehezen tudják kielégíteni a megnövekedett keresletet. Ennek a kapacitásnak a visszaállítása elengedhetetlen. Az ETC felszólítja az EU-t és az európai kormányokat, hogy gondolkodjanak el azon, hogyan lehetne a legjobban kezelni ezeket a kihívásokat és támogatni az ágazatot.
Nő az utazási bizalom
Az európaiak körében a személyes pénzügyekkel kapcsolatos bizonytalanság 7%-kal nőtt tavaly nyár óta (13% 2022 nyarán, szemben a 2021 nyarán mért 6%-kal). Sőt, az infláció és az emelkedő utazási költségek váltak a nyaralók 18%-át aggasztó legfőbb aggodalmakká. Ennek eredményeképpen az európaiak számára fontosabbak az alkuk és a vonzó ajánlatok a következő nyaralási célpont kiválasztásakor (15% 2022 májusában, szemben a 2021. májusi 6%-kal).
Ezen aggodalmak ellenére az utazási bizalom növekszik, a válaszadók 53%-a már teljesen vagy részben lefoglalta következő kiruccanását. A következő hónapokban utazásra nyitott válaszadók 34%-a egyszer, míg 38%-uk kétszer akar elutazni valahová. Figyelemre méltó, hogy az európaiak 20%-a háromnál több utazást tervez.
A nagyobb bizalom ellenére a foglalási idő továbbra is szűk, a júniusra vagy júliusra tervezett utak csaknem fele (49%) még nincs teljesen lefoglalva. Ez azt sugallja, hogy sokan az utolsó pillanatban elérhető, költséghatékony ajánlatokra várnak.
Annak ellenére, hogy a COVID-19 beleszőtte magát a mindennapi életünkbe, az európaiak több mint egyharmada állítja, hogy utazási terveit nem befolyásolja a vírus – ez a legnagyobb arány 2020 augusztusa óta. Az a vágy, miszerint szigorú egészségügyi és biztonsági előírásokat vezessenek be, az eddigi legalacsonyabb szintre esett vissza (most 55%, szemben a 2022. márciusi 67%-kal).
Bár a geopolitikai feszültségek nem befolyásolták az utazási tervekkel rendelkező európaiak nagyobb részét (44%), az ukrajnai háború miatt 31%-uk módosította túráját, míg mindössze 4%-uk mondta le teljesen a vakációját. Összességében az utazási kedv továbbra is növekszik a folyamatban lévő konfliktus ellenére.
Forrás: Travel Daily