Az idei Global Bicycle Cities Index szerint túlnyomó többségük Európában található.
A Luko digitális biztosítótársaság 90 várost vizsgált a világból, és hat fő paraméter alapján rangsorolta őket: a kerékpárhasználók aránya, az időjárási viszonyok, a bűnözés és a biztonság (például balesetek és kerékpárlopások aránya), az infrastruktúra, a kerékpármegosztási lehetőségek és az olyan különleges események, mint az „autómentes napok".
A végeredményt egy 0-tól 100-ig terjedő skálán mutatja be a felmérés, ahol minél magasabb a pontszám, annál kerékpárbarátabb a város.
A lista élén az európai városok végeztek, elsősorban a minőségi kerékpárutaknak és a „kerékpározható" napok magas számát magában foglaló időjárási körülményeknek köszönhetően.
Érdekesség, hogy az Egyesült Államokból egyetlen város sem került be a top 10-be, de még a top 20-ba sem, a legelső amerikai város San Francisco, de ő is csak a 39.-ik. A top10-be egyetlen nem európai város fért be, a kínai Hangcsou a hetedik helyen van. Előtte Bern a nyolcadik, Bréma a kilencedik és Hannover a tizedik.
De melyik városok vannak a lista elején? Mutatjuk!
6. Malmö, Svédország
Shutterstock
Az elemzés szerint a svéd Malmö városában különösen alacsony a halálos balesetek száma a kerékpárosok körében, köszönhetően a minőségi infrastruktúrának és a kerékpározást népszerűsítő rendszeres rendezvényeknek.
5. Amszterdam, Hollandia
Amszterdam ShutterstockSokan arra tippelhettek, hogy a holland főváros vezeti a rangsort, de a biztonsági pontszáma miatt „csak" az ötödik helyre került. Amszterdamban 100 ezer kerékpárosra több mint 1000 baleset jut. Ez majdnem ötször több, mint amennyi Koppenhágában van.
4. Koppenhága, Dánia
ShutterstockA dán főváros nem csak a kerékpárosok számára biztonságosabb, hanem a kerékpárok számára is, köszönhetően az alacsony lopási aránynak és az „autómentes napoknak". A város sokat fektet a kerékpáros infrastruktúrába, ráadásul a legtöbb lakos még a kemény dán telek alatt is kerékpárral közlekedik.
3. Antwerp, Belgium
Shutterstock
A belga kikötőváros ugyan nem rendelkezik klasszikus kerékpárutakkal, de az erős kerékpármegosztó rendszere és az „autómentes vasárnap" rendezvények vitathatatlanul barátságossá tették a kerékpárosok számára a várost, ami miatt fel is került a dobogó alsó fokára.
2. Münster, Németország
Shutterstock
A német városban alacsony a kerékpáros halálos balesetek aránya, annak ellenére, hogy a lakosok több mint 39 százaléka használ naponta biciklit. Münster rendszeresen otthont ad a kerékpározást népszerűsítő rendezvényeknek is.
1. Utrecht, Hollandia
Shutterstock
Az idei rangsor élén a hollandiai Utrecht városa áll. A városban különösen jól értékelt a kerékpáros infrastruktúra és az időjárás, és a lakosság több mint fele (51%) használ kerékpárt a mindennapokban.