Az idei Global Bicycle Cities Index szerint túlnyomó többségük Európában található.
A Luko digitális biztosítótársaság 90 várost vizsgált a világból, és hat fő paraméter alapján rangsorolta őket: a kerékpárhasználók aránya, az időjárási viszonyok, a bűnözés és a biztonság (például balesetek és kerékpárlopások aránya), az infrastruktúra, a kerékpármegosztási lehetőségek és az olyan különleges események, mint az „autómentes napok".
A végeredményt egy 0-tól 100-ig terjedő skálán mutatja be a felmérés, ahol minél magasabb a pontszám, annál kerékpárbarátabb a város.
A lista élén az európai városok végeztek, elsősorban a minőségi kerékpárutaknak és a „kerékpározható" napok magas számát magában foglaló időjárási körülményeknek köszönhetően.
Érdekesség, hogy az Egyesült Államokból egyetlen város sem került be a top 10-be, de még a top 20-ba sem, a legelső amerikai város San Francisco, de ő is csak a 39.-ik. A top10-be egyetlen nem európai város fért be, a kínai Hangcsou a hetedik helyen van. Előtte Bern a nyolcadik, Bréma a kilencedik és Hannover a tizedik.
De melyik városok vannak a lista elején? Mutatjuk!
6. Malmö, Svédország
Shutterstock
Az elemzés szerint a svéd Malmö városában különösen alacsony a halálos balesetek száma a kerékpárosok körében, köszönhetően a minőségi infrastruktúrának és a kerékpározást népszerűsítő rendszeres rendezvényeknek.
5. Amszterdam, Hollandia
Sokan arra tippelhettek, hogy a holland főváros vezeti a rangsort, de a biztonsági pontszáma miatt „csak" az ötödik helyre került. Amszterdamban 100 ezer kerékpárosra több mint 1000 baleset jut. Ez majdnem ötször több, mint amennyi Koppenhágában van.
4. Koppenhága, Dánia
A dán főváros nem csak a kerékpárosok számára biztonságosabb, hanem a kerékpárok számára is, köszönhetően az alacsony lopási aránynak és az „autómentes napoknak". A város sokat fektet a kerékpáros infrastruktúrába, ráadásul a legtöbb lakos még a kemény dán telek alatt is kerékpárral közlekedik.
3. Antwerp, Belgium
Shutterstock
A belga kikötőváros ugyan nem rendelkezik klasszikus kerékpárutakkal, de az erős kerékpármegosztó rendszere és az „autómentes vasárnap" rendezvények vitathatatlanul barátságossá tették a kerékpárosok számára a várost, ami miatt fel is került a dobogó alsó fokára.
2. Münster, Németország
Shutterstock
A német városban alacsony a kerékpáros halálos balesetek aránya, annak ellenére, hogy a lakosok több mint 39 százaléka használ naponta biciklit. Münster rendszeresen otthont ad a kerékpározást népszerűsítő rendezvényeknek is.
1. Utrecht, Hollandia
Shutterstock
Az idei rangsor élén a hollandiai Utrecht városa áll. A városban különösen jól értékelt a kerékpáros infrastruktúra és az időjárás, és a lakosság több mint fele (51%) használ kerékpárt a mindennapokban.