Z generáció
Shutterstock

Addig görgeti a Z generáció a telefonját, amíg bele nem rokkan mentálisan

Mentálisan kifejezetten romboló hatású a közösségi média használata Z generáció – vagyis az 1990-es évek második fele és a 2010-es évek első fele között született fiatalok – számára egy új tanulmány szerint. a The Guardian című brit lap pénteken.

Más generációkhoz képest a Z tagjai érezhetően több időt töltenek passzív módon a közösségi médiában – derült ki a McKinsey Egészségtudományi Intézet által elvégzett vizsgálatból, amit a The Guardian lapja mutatott be.

A kutatók megállapították, hogy a Z generáció tagjai jellemzőbben negatív érzéseket társítanak a közösségi oldalakhoz. Ebben a korcsoportban minden negyedik fiatal esetében rosszabb mentális egészségi állapottal jár a közösségi média nagy mennyiségű használata.

A kutatók a világ 26 országában, összesen 42 ezer, különböző korú ember részvételével vizsgálták azt, hogy a közösségi oldalak milyen hatással vannak a mentális, testi, társas és lelkiállapotra. És mint kiderült: a Z generáció tagjai szerepeltek a leggyengébb eredménnyel valamennyi területen.

Ez is érdekelhet: Bizarr szlengek hálójában – miért furcsa a Z generációs humor?

Érdekes különbség, hogy az Y generáció – azaz az 1981 és 1996 között született korcsoport – tagjai aktívabban használják a közösségi médiát, 32 százalékuk naponta legalább egyszer közzétesz legalább egy bejegyzést valamelyik platformon. Ehhez képest a Z generáció több időt fordít a közösségi médiára – 35 százalékuk naponta több mint két órát – , de ezt passzívabb módon teszik.

Olvasd el ezt is! Magyar Z generáció: a TikTok és az influenszerek mindent visznek

A kutatások szerint a passzív felhasználás, vagyis például a TikTok vagy az Instagram végtelenbe nyúló görgetése, idővel káros hatással van az emberre. A Z generációban különösen a nőket érinti az emiatt kialakuló rosszabb mentális állapot: 21 százalékuk számolt be ilyen tapasztalatokról, például testképzavarról vagy alacsonyabb önbizalomról, míg a férfiak körében csak 13 százalék.

A közösségi média azonban nem kizárólag negatív hatású. Kana Enomoto, a tanulmány társszerzője szerint valamennyi korcsoport tagjai jelentős arányban számoltak be arról is, hogy a társas kapcsolatok és az önkifejezés terén ezek a platformok kifejezetten segítenek.


A figyelmetekbe ajánljuk