fiatalok nevetnek és fogják a telefonjukat

Bizarr szlengek hálójában – miért furcsa a Z generációs humor?

A Z generációt (azoknak a csoportja, akik 1995 és 2009 között születettek – a szerk.) sokan meg nem értett, furcsa nemzedéknek tartják. A közösségi média szinte naponta nyomokat hagy társaskapcsolataikon, önértékelésükön és az élethez való hozzáállásukon, nem utolsó sorban pedig a humorukat is átreformálta. De valóban mások, vagy csak könnyű őket piszkálni? És tényleg annyira furcsák lennének a dolgok, amik megnevettetik őket?


Minden generációnak van egy sajátos humorstílusa, de a Z generációé nem hasonlít egyetlen korábbihoz sem, mivel leginkább a stresszes eseményeknek és az internetnek való kitettségre épül. Ami a társadalom idősebb tagjainak már bizarr lehet, azokon korunk fiatalja és fiatal felnőttjei hasukat fogva nevetnek.

A 25 évnél idősebbek számára a Z generációs humor egyszerűen furcsa. Gyakran fellelhető náluk a sötét, cinikus humorérzék, a teljes abszurditás és a folyamatosan fejlődő mémkultúra, amire az aktuális események és az internet óriási hatással van. Sokszor pedig úgy hangzik, mintha a saját nyelvüket beszélnék – bár ez inkább életkori sajátosság. Nem kell mindent a zoomerek számlájára írni.

Sok olyan idősebb generáció van, amely nehezen érti, hogy egyáltalán min nevetnek a „mai fiatalok”. De pontosan miben is különbözik radikálisan ez a generáció a boomerektől, az X generációtól? Sőt, most már egyre nagyobb a komikus szakadék a Y-tól (azoknak a csoportja, akik 1980 és 1994 között születettek – a szerk.) is, akikkel folyamatosan versengenek, ezt pedig számtalan tanulmány, de az Illinois-i Egyetem legújabb kutatása is alátámasztja. A Z generáció ugyanis frusztrációját fejezte ki az millennialok „felnőttes humora" miatt. Bár nem általános ellenszenvről van szó, olykor érezhető a feszültség a két nemzedék között. Például, ahogyan az „OK Boomer" mém, amelyet a Z generáció indított el, elsősorban az Y vette át. Ez a trendek körforgása – a fiatalok élveznek valamit, és az elkezd terjedni más generációk körében is, csökkentve annak varázsát. A tinik pedig ennek hangot is adtak, ugyanekkor ez a frusztráció természetesen nem általános.

Vigyázat! Spioler és paradox ténymegállapítás egyszerre: a fenti állítások nem csak érzetre szomorúak, hanem tényleg azok.

Ez is érdekelhet:„A Z generáció torkán nem lehet akármit lenyomni" – interjú Bereczki Enikővel

Internetre függve

Shutterstock

A Z generáció az első olyan nemzedék, amely a technológia korában született. Digitális bennszülöttek, melynek köszönhetően neveltetésük és mentalitásuk nagyban különbözik a korábbi generációkétól.

Persze nem minden esetben lehet egyértelmű határokat húzni a generációk között. Például egy 1994-ben született személy – papíron – az Y-genereációhoz tartozik, de felvehet bizonyos Z-re jellemző tulajdonságokat, egy 1998-ban született pedig az Y sajátosságait. Sőt, azok akik a Z-generáció elején születtek, értelemszerűen teljesen máshogy nevelkedtek, és szocializálódtak, mint egy 2009-ben született kései zoomer.

A TikTok megjelenésével vírusszerűen terjednek a különféle mémek és trendek is, szinte minden hétre jut valami új agymenés. Sok közülük könnyed és vicces, míg mások komolyabb témákat feszegetnek. De összeségében elmondható, hogy platformon sokszor a humort használják a szakítások, mentális problémák, a gyermekkori traumák és a világesemények feldolgozására.

Morbid viccek tengerében

Az irónia kora a társadalom cinizmusának egy olyan időszakát jelöli, amelyben a szélsőséges meggyőződéseket vagy érzelmeket nem veszik komolyan vagy teljesen elutasítják, jellemzően olyan eszközökkel, mint a fekete komédia, a szatíra, a szarkazmus vagy az abszurditás.

Elég csak az elmúlt pár évre visszatekinteni: az USA és Irán között kiéleződő konfliktus, a koronavírus-járvány, az orosz-ukrán háború. A humor generációs megküzdési mechanizmussá vált, a szorongást pedig vicces videók és mémek formájában próbálták enyhíteni. A háborús mémekkel kapcsolatos uralkodó téma pedig újra és újra az volt, hogy a Z generáció általánosságban felkészületlen arra, hogy bármilyen háborúban harcoljon. A Z generációt annyira próbálták minden lehetséges szörnyűségtől megvédeni, hogy végül azt érték el a szülök, hogy nincs fejletebb megküzdési stratégiájuk az ilyen helyzetekre. A kiszolgáltatottsággal való megbirkózás védekezési mechanizmusaként pedig a szarkazmust és az iróniát választják.

A fővonal pedig az, hogy szinte bármivel lehet viccelni – még a dübörgő politikai korrektség idején is.

Bár a TikTok alapvetően sok mindent cenzúráz. A fiatalok prevenciós jelleggel sem beszélhetnek a drogokról, az öngyilkosságról, radikálisabb politikai nézetekről, de még a szexről sem. Ez pedig az egyik kiváltó oka lehet annak, hogy súlyosabb témákról inkább könnyedebben, humorizálva kommunikálnak a tinik? Megeshet.

A szórakozás egy dolog. De tölts öt percet egy Z generációs emberrel, és kérd meg, hogy mutasson néhány vicces videót, mémeket vagy GIF-et. Míg a kiszámíthatóbb macskás videókon jót fogsz kuncogni, nagy valószínűséggel látni fogsz valami olyan furcsát, amin csak vakargatni fogod a fejed. Ők már csak ilyenek

nyilatkoztaJeff Fromm a Forbes heti rovatvezetője és az ifjúsági marketing egyik legelismertebb előadója.

Felvenni velük a tempót

Az óriási vállalatok is igyekeznek minél közelebb kerülni a fiatalokhoz. Ezért az olyan cégek, mint a Ryanair vagy akár a Duolingo humoros TikTok-trendekkel próbálják megszólítani a Z generációt. A humor pedig kulcsfontosságú a vállalatok számára, ha a Z generációs fogyasztókat szeretnék elérni, hiszen egy felmérés alapján a fiatalok 51 százalékának a márkaképviselet az egyik legnagyobb befolyásoló tényező a vásárlás során.

Olvasd el ezt is! Nem vagy jó színész, de legalább az apád ismert! – Hollywood átka, a nepotizmus

Mood, vibe check, smash, SLAY

Vigyázz mikor kiáltasz slay-t, mert ha tényleg az lesz, már nem fogják elhinni neked.

A Z-humor elengedhetetlen tartozékai a különféle szlengek, amik az idősebbek számára azért is lehetnek olykor zavaróak és érhetetlenek – sokszor egyenesen irritálóak – mert angolul vannak. Persze ez nem azt jelenti, hogy egy adott illető minden második szava legyen angol és a leghétköznapibb szókapcsolatokra se jusson eszébe semmi magyarul, de ezeknek a vicceskedő szlengeknek épp így van értelme, hangulata, jó vibe-ja. (Befejeztem.)

A slay kifejezés pedig az elmúlt időszak egyik legfőbb humorforrása. Mit jelent?

Slay: lemészárol, elpusztít, megsemmisít. A szlengben pedig leginkább: tarol, sikeres, feminin. De nehéz egészen pontosan elmagyarázni, a slay az slay.

Végszó

Más generációk is megérthetik ezeket a vicceket, hiszen az irónia, a szarkazmus és az abszurditás mindig is részei voltak a klasszikus komédia receptjének. Csak éppen az internet ezt picit felturbózta, valamint az idősebb nemzedékek egyrésze nem rendelkezik olyan tapasztalatokkal, hogy kollektív korcsoportként úgy alakítsák ki és dolgozzák fel ezt a humort, mint a Z generáció. Összességében pedig a bizarr mémkultúra a Z generáció egyik legizgalmasabb és legközösségibb aspektusa, amiért nem érdemes őket számonkérni, piszkálni pedig végképp nem.

Forrás: ITT és ITT

A figyelmetekbe ajánljuk