korallok

300 millió évet tévedtek a tudósok ezekkel a tengeri lényekkel kapcsolatban

Már a kambriumban, 540 millió évvel ezelőtt megjelenhettek a tengerekben az első világító élőlények. A korábbi becslések 300 millió évvel későbbre tették kialakulásukat. A biolumineszcencia számos evolúciós előnnyel járt.

A tudomány biolumineszcenciának nevezi azt a jelenséget, amikor egy élőlény világít. Ez akkor következik be, ha egy organizmusban zajló valamely kémiai folyamat foton kibocsátásával jár.

A kutatók eddig úgy gondolták, hogy kb. 267 millió évvel ezelőtt alakultak ki az első biolumineszcens élőlények. Egy új tanulmány azonban mintegy 300 millió évvel korábbra, a kambrium korba teszi kialakulásukat

– írja a Live Science.

med\u00faz\u00e1k

Biolumineszcens medúzák

Fotó: Unsplash

Az első világító lények a tengerekben jelentek meg. A tudósok úgy sejtik, hogy a legöregebb élőlények, amelyek kifejlesztették ezt a képességet a nyolcosztatú virágállatok voltak – latin nevén Octocorallia, ide tartoznak a mai korallfajták is –, így már „csak” azt kellett kideríteniük a kutatóknak, pontosan mikor is történt ez az evolúciós ugrás.

Ez is érdekelhet: Több mint 100, eddig soha nem látott mélytengeri fajt fedeztek fel a kutatók

A kutatócsapat bioinformatikai és statisztikai módszerekkel megállapította, hogy az eddig gondoltnál jóval korábban, kb. 540 millió évvel ezelőtt alakultak ki az első biolumineszcens élőlények. Úgy vélik, hogy a biolumineszcenciáért felelős luciferáz enzim eredetileg antioxidáns termelésének céljából jött létre.

Idővel aztán kiderült, hogy evolúciós szempontból is hasznos ez a képesség – megkönnyítette a kommunikációt, az udvarlást és a rejtőzködést is.

szentj\u00e1nosbogarak

Szentjánosbogarak

Fotó: Unsplash

Ma már nem kizárólag óceáni, de egyes szárazföldi élőlények is képesek világítani, így például a szentjánosbogár-félék, valamint egyes gomba- és baktériumfajták is. A korallokon kívül számos más tengeri élőlény is él ezzel az eszközzel, köztük a világítócápa, a kristálymedúza vagy a vörös neonhal.

Ezt is figyelmedbe ajánljuk: Elképesztő fotókon világítanak egy japán erdő szentjánosbogarai

A természetben ismert a biofluoreszcencia jelensége is: a biofluoreszcens állatok maguktól nem tudnak fényt termelni, de a külső forrásból származó fényt képesek más hullámhosszon kibocsátani – a dél-amerikai őserdőkben sok békafaj bír ezzel a tulajdonsággal.