A kutató- és mentőcsapatok versenyt futnak a Titanic roncsainak felfedezésére irányuló merülés során eltűnt tengeralattjáró megtalálásáért. Az OceanGate Expeditions nevű vállalat által üzemeltetett Titan fedélzetén öt ember tartózkodott, és a vasárnap eltűnt tengeralattjáró sikeres mentésére egyre kevesebb az esély. Az amerikai parti őrség szerint a Titan legénységével a merülés után 1 óra 45 perccel, vasárnap délután szakadt meg a kapcsolat, de elvileg még napokig is kihúzhatják. Mutatjuk, mit tudunk a hajóról, és hogy mi történhetett vele.
Mi is pontosan ez a Titan tengeralattjáró, és mit tud?
A Titan egy kutatási és felmérési célra tervezett tengeralattjáró, amely öt ember szállítására képes, a fedélzeten általában egy pilóta és négy „missziós szakember" tartózkodik, akik között lehetnek régészek, tengerbiológusok vagy bárki, aki turistaként megengedheti magának, hogy a merülést kifizesse.
A 6,7 méteres, „titánból és száltekercseléssel készült szénszálból" készült jármű súlya 10 432 kg, ami körülbelül hat átlagos méretű autónak felel meg, és az üzemeltető OceanGate szerint képes 4000 méteres mélységbe is lemerülni „kényelmes biztonsági tartalékkal".
A Titan
ABACAPRESS.COM/Profimedia
A Titan négy elektromos hajtóművet használ a mozgáshoz, és egy akkumulátornyi kamerával, fénnyel és szkennerrel rendelkezik a környezetének feltérképezéséhez. Az OceanGate szerint a Titan kilátója „a legnagyobb a mélytengeri merülőgépek közül", és technológiája „páratlan kilátást" biztosít az óceán mélyére.
A kommunikációhoz Elon Musk Starlink műholdas technológiáját használja, bár az már közel sem világos, hogy ez okozta-e a kapcsolatvesztést. Az OceanGate a múlt héten tweetelt is a témában:
The wreck of the Titanic lies about 400 miles off the coast of Newfoundland. Without any cell towers in the middle of the ocean, we are relying on @Starlink to provide the communications we require throughout this year’s 2023 Titanic Expedition.
— OceanGate Expeditions (@OceanGateExped) June 14, 2023
More: https://t.co/F7OtKI0En7 pic.twitter.com/wr7HeKlGjj
Mivel nincsenek mobiltornyok az óceán közepén, a @Starlinkre támaszkodunk, hogy az idei, 2023-as Titanic-expedíció során a szükséges kommunikációt biztosítsuk
– írták.
David Concannon, az OceanGate tanácsadója szerint a Titan nagyjából 96 órás palackozott oxigénkészlettel rendelkezik, ami elméletileg csütörtökig kitart. Ezt azonban befolyásolja a hajóban tartózkodók légzési sebessége, különösen, ha a fedélzeten korlátozott búvártapasztalattal rendelkező turisták vannak.
Márpedig sem Shahzada Dawood és Sulaiman Dawood (Pakisztán egyik leggazdagabb embere és az ő fia), sem Hamish Harding brit milliárdos, a dubaji Action Aviation vezérigazgatója nem nevezhető tapasztalt mélymerülőnek. Rajtuk kívül még ott van Paul Henry Nargeolet, a francia haditengerészet korábbi parancsnoka és Stockton Rush, az OceanGate Expeditions vezetője.
Az expedicióról még mi is beszámoltunk januárban, az akkori információk alapján az út 250 ezer euróba, nagyjából 95 millió forintba került. Erről részletesebben: Expedíció indul a Titanic roncsához, bárki jelentkezhet rá
Mi mehetett félre?
Azt még túl korai lenne megmondani, hogy pontosan mi történt, de a szakértők több valószínűsíthető forgatókönyvet is felvetettek; a Titanic roncsaiba való beszorulástól kezdve az áramkimaradáson át a tengeralattjáró kommunikációs rendszerének meghibásodásáig.
ABACAPRESS.COM/Profimedia
A Titanic fő, sokak által képekről ismert roncsait, amelyek körülbelül 3800 méter mélyen fekszenek az óceán fenekén, a több mint száz évvel ezelőtti katasztrófa „mellékroncsai" veszik körül, amelyek már nincsenek precízen feltérképezve – egy ilyen ismeretlen a mélytengeri merüléseknél kifejezetten veszélyes lehet a szakértők szerint.
A Titan legénységével a merülést követően 1 óra 45 perccel szakadt meg a kapcsolat, ami Frank Owen, az ausztrál királyi haditengerészet nyugalmazott tisztje (aki már több mentésben is részt vett) szerint mindez arra utal, hogy a legénység közel lehetett az óceánfenékhez, vagy akár már le is ért az aljáig – Titan maximális sebessége egyébként három csomó (5,5 km/h), de minél mélyebbre megy, annál lassabb lesz.
A 3800 méteres mélység sem kedvez a mentőexpedíciónak
OceanGate Expeditions via Ferrari Press Agency/ Profimedia
Abban az esetben, ha a Titan valóban roncsba futott volna, vagy áramellátási vagy kommunikációs hiba történt volna, akkor elvileg képes lehet elegendő felhajtóerőt biztosítani ahhoz, hogy a felszínre jusson az erre az esetre beszerelt ejtősúlyoknak köszönhetően. A tengeralattjáró egy sor jelzéssel, világítással, fényvisszaverővel és egyéb felszereléssel rendelkezik, amelyekkel a könnyen felhívhatja magára a figyelmet a felszínre érve.
Ez is érdekelhet: Miért tartott 73 évig a Titanic roncsainak feltárása?
Egy másik szakértői forgatókönyv szerint a nyomótestben keletkezett szivárgás. Ebben az esetben viszont már nem túl jók a kilátások Alistair Greig, a University College London (UCL) tengerészmérnöki professzora szerint.
Ha a hajó a tengerfenékre süllyedt, és saját erejéből nem tud visszajutni, a lehetőségek nagyon korlátozottak
– mondta a The Guardian cikkében Greig, aki hozzátette: ha épségben is lenne a hajó az óceánfenéken, nagyon kevés jármű van, amelyik ilyen mélyre el tud jutni. Mondani sem kell: búvárok szóba sem jöhetnek.
A tengerfenék jellege nagyon hullámos. Maga a Titanic egy árokban fekszik, rengeteg törmelék van körülötte. Így a szonárral való megkülönböztetés és a keresendő terület megcélzása egy másik tengeralattjáróval nagyon nehéz lesz
– nyilatkozta a szakértő.
Mik a lehetőségek?
John Mauger ellentengernagy, az amerikai parti őrség első kerületi parancsnoka, aki a keresési és mentési műveletet felügyeli elmondta, hogy jelenleg amerikai és kanadai repülőgépek, valamint több, nagyobb mentőhajó kutat a területen, de a mentést „bonyolítja", hogy a keresőcsapatok nem tudják, hogy a hajó felbukkent-e valahol, emiatt pedig a felszínt és az óceán mélyét is át kell kutatni.
Jelenleg a keresőcsapatok azon dolgoznak, hogy a lehető leghamarabb eljuttassanak a helyszínre egy távirányítású járművet (ROV), amely 6000 méteres mélységig képes eljutni. Az ilyen távirányítású hajók lényege, hogy a hajórol ledobva egy pilóta képes a felszínről működtetni a járművet, a ROV pedig valós időben képes továbbítani a szonár- és kamerarendszerek adatait.
További problémát jelent, hogy a Titanic-roncsok miatt nehéz lesz megkülönböztetni a vízfelszín alatt a tengeralattjárót, de még így sincs feltétlen minden veszve: ha minden igaz, a Titan helyzetét egészen a kapcsolat megszakadásának pillanatáig nyomon követhették.
Mark Butler, az OceanGate Expeditions ügyvezető igazgatója ebben bízik, szerinte „még bőven van idő a mentőakció megkönnyítésére, mivel a fedélzeten van felszerelés a túléléshez ilyen esetben" - mondta az AP-nek. Hozzátette:
Mindannyian reménykedünk és imádkozunk, hogy épségben és egészségesen térjen vissza.