silhouette of person during nighttime

Egy bizarr spirális objektumot fedeztek fel a Tejútrendszer közepén

Az egész egyetlen nagy csillag körül kavarog kecsesen.

A csillagászok belenéztek a Tejútrendszer középpontjába, és felfedeztek egy miniatűr spirálgalaxisnak tűnő, egyetlen nagy csillag körül kecsesen kavargó galaxist. A csillag - amely a Földtől mintegy 26 000 fényévre található a sűrű és poros galaktikus középpont közelében - körülbelül 32-szer nagyobb tömegű, mint a Nap, és egy hatalmas kavargó gázkorongban, az úgynevezett protostelláris korongban helyezkedik el. Maga a korong körülbelül 4000 csillagászati egységnyi széles - vagyis a Föld és a Nap közötti távolság 4000-szerese.

Az ilyen korongok széles körben elterjedtek a világegyetemben, és csillagüzemanyagként szolgálnak, amelyek segítségével a fiatal csillagok évmilliók alatt nagy, fényes napokká nőnek. A csillagászok azonban még soha nem láttak ilyet: egy miniatűr galaxist, amely veszélyesen közel kering saját galaxisunk középpontjához. Hogyan jött létre ez a mini-spirál, és van-e még több ilyen? A választ egy titokzatos, a Föld Napjánál körülbelül háromszor nagyobb tömegű objektum adhatja meg, amely közvetlenül a spirálkorong pályáján kívül rejtőzik az új tanulmányból.

A chilei Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) teleszkóppal végzett nagyfelbontású megfigyelések segítségével a kutatók megállapították, hogy a korong nem úgy tűnik, hogy olyan módon mozogna, amely természetes spirálformát adna neki. Inkább úgy tűnik, hogy a korongot a szó szoros értelmében egy másik égitesttel - valószínűleg a közelében még mindig látható rejtélyes, három nap méretű objektummal - való majdnem-ütközés kavarta fel.

Ennek a hipotézisnek az ellenőrzésére a csapat egy tucat lehetséges pályát számolt ki a titokzatos objektum számára, majd lefuttattak egy szimulációt, hogy kiderítsék, ezek közül bármelyik pálya elég közel hozhatta-e az objektumot a protocelláris koronghoz ahhoz, hogy spirálissá korbá verje azt. Azt találták, hogy ha az objektum egy bizonyos pályát követett, akkor körülbelül 12 000 évvel ezelőtt elhaladhatott a korong mellett, és éppen eléggé megzavarta a port ahhoz, hogy a ma látható élénk spirál alakot eredményezze.

És mivel a Tejútrendszer központja több milliószor sűrűbb csillagokban, mint a mi galaxisunk nyaka, valószínű, hogy az ehhez hasonló közel-közeli események elég rendszeresen előfordulnak a galaktikus központban, mondták a kutatók.
Ez azt jelenti, hogy galaxisunk központja túlterhelt lehet miniatűr spirálokkal, amelyek csak arra várnak, hogy felfedezzék őket. A tudósok talán még nagyon-nagyon sokáig nem jutnak el ennek a kozmikus fészekrakó babának a középpontjába.