Fekete lyuk.

Illusztráció.

A Tejútrendszer legismertebb fekete lyuka elképzelhetetlen sebességre gyorsult

A Saggitarius A* a galaxisunk egyik legizgalmasabb jelensége, most pedig egy kulcsfontosságú információt sikerült megállapítani a fekete lyukkal kapcsolatban.

A fizikusok egy nem akármilyen felfedezést tettek nemrégiben: a galaxisunk szívében lévő szupermasszív fekete lyuk nemhogy gyorsan, hanem szinte maximális sebességgel forog, ez pedig azt jelenti, hogy konkrétan mindent magával ránt, ami csak a közelébe kerül – írja a Space.com.

De mégis hogy sikerült erre rájönni? A fizikusok a NASA Chandra röntgenobszervatóriumát hívták segítségül, az eszközzel pedig kiszámították a Tejútrendszer Sagittarius A* (Sgr A*) nevű szupermasszív fekete lyukának forgási sebességét – ezt a kiáramló anyagból származó röntgen- és rádióhullámok megfigyelésével tudták elérni.

Ez is érdekelhet: A James Webb egy rekorddöntő fekete lyukra bukkant, de valami nem stimmel vele

A számok nyelvén ez azt jelenti, hogy ha 0 és 1 közötti tartományban vizsgáljuk a forgási sebességet, akkor a Sgr A* Ruth Daly, a Penn State egyetem fizikusa és kollégái szerint 0,84 és 0,96 között van. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy teljes sebességgel forog.

Annak felfedezése, hogy az Sgr A* maximális sebességgel forog, messzemenő következményekkel jár a fekete lyukak kialakulásának és eme lenyűgöző kozmikus objektumokkal kapcsolatos asztrofizikai folyamatok megértésére

– mondta a Live Science-nek küldött e-mailben Xavier Calmet, a Sussexi Egyetem elméleti fizikusa.

Fontos megjegyezni, hogy a fekete lyukak forgását nem úgy kell elképzelni, mint a szilárd testekét, ugyanis az előbbi konkrétan kicsavarja a téridő szövetét, és magával ránt mindent, ami az ergoszférán belül van.

Míg egy bolygó vagy csillag forgását a tömegének eloszlása határozza meg, addig egy fekete lyuk forgását a forgási nyomatéka írja le. A fekete lyuk közelében fellépő szélsőséges gravitációs erők miatt a forgás következtében a téridő erősen görbültté és csavarodottá válik, és kialakul az úgynevezett ergoszféra. Ez a hatás csak a fekete lyukakra jellemző, és nem fordul elő olyan szilárd testeknél, mint a bolygók vagy a csillagok