Ötzi, a jégember

Ötzi, a jégember kinézetét újra kell gondolni: már kopaszodott, amikor meghalt

Egy új DNS-elemzés kimutatta, hogy Ötzi, a jégember genetikailag hajlamos volt a férfias kopaszodásra, a cukorbetegségre és az elhízásra.

Amikor Ötzin, a jégemberen mintegy 5300 évvel ezelőtt az Alpokban rajtaütöttek és megölték, egy új tanulmány szerint már kopaszodott és el volt hízva. Ötzi azóta híres, hogy 1991-ben német turisták felfedezték mumifikálódott holttestét egy észak-olaszországi alpesi hágóban. Sok tanulmány vizsgálja a testét, a nála lévő eszközöket és fegyvereket, a ruházatát, az utolsó étkezését, azt, hogy milyen volt az éghajlat az élete során, és a gyilkossága előtti utolsó útjának útvonalát.

Ez is érdekelhet: A jégember esete egyedülálló, pedig másra is ez a sors várhat

Az új tanulmányban a kutatók az Ötzi bal csípőcsontjában megőrzött DNS-t vizsgálták, amelyet 2012-ben szintén genetikai elemzésnek vetettek alá, és megállapították, hogy a 40-es évei közepén elhunyt Ötzi hajlamos volt a férfias kopaszodásra, a cukorbetegségre és az elhízásra.

Az eredményekből az is kiderül, hogy Ötzi nagyrészt az Anatóliából − a mai Törökországból − Európába érkező bevándorlók legutóbbi hullámának leszármazottja, akik mintegy 8000 évvel ezelőtt hozták a korai földművelési technikákat a kontinensre. A DNS-elemzés azt is jelzi, hogy Ötzinek sötétebb bőre volt, mint korábban gondolták, és sötét haja lehetett − legalábbis mielőtt elkezdett kopaszodni.

A Cell Genomics című folyóiratban közzétett új tanulmány a 2012-es tanulmány felülvizsgálatát jelenti; a genetikai vizsgálatok akkoriban bonyolultak és költségesek voltak, és a kutatók most megállapították, hogy a korábbi minták jelentősen szennyezettek voltak a modern DNS-sel. Most korszerűsített genetikai technikákat használtak, hogy alaposabb szekvenciát hozzanak létre Ötzi genomjáról.

Ha tovább olvasnál: Ez a temetkezési lelet megdöbbentette a régészeket

\u00d6tzi rekonstru\u00e1lt arca

Fotó: Dél-Tirol Régészeti Múzeum, Bolzano, Trentino-Alto Adige, Olaszország

Az eredmények azt mutatják, hogy Ötzi valószínűleg másképp nézett ki, mint azt eddig feltételezték.

Ötzinek viszonylag sötét bőre lehetett, és fennállt a férfi kopaszság kockázata

mondta a Live Science-nek a tanulmány vezető szerzője, Ke Wang, a lipcsei Max Planck Evolúciós Antropológiai Intézet archeogenetikusa.

Az eredmények ellentmondanak az Ötzi külsejével kapcsolatos korábbi feltételezéseknek; gyakran úgy ábrázolják őt, mintha világos bőrű, világos hajú európai lenne. Ám az új eredmények jobban illeszkednek a múmia tényleges megjelenéséhez. A tanulmány társszerzője, Albert Zink paleoantropológus, az olaszországi Múmiakutató Intézet igazgatója azt is hozzátette, hogy néhány ábrázolást frissíteni kellene.

Ötzi genetikája meglepő részleteket is elárul a származásáról. Korábbi kutatások szerint a modern szardíniaiakkal állhatott rokonságban, de az új elemzés szerint szokatlanul nagymértékben származott a korai anatóliai földművesektől. Ezek az eredmények arra utalnak, hogy Ötzi egy elszigetelt alpesi népességből származott, amely ritkán keveredett más vadászó-gyűjtögető csoportokkal.

A legújabb tanulmány nem az első, amely újraértékeli, hogy ki volt Ötzi és hogyan halt meg; egy tavalyi régészeti tanulmány megállapította, hogy valószínűleg valahol távolabb halhatott meg attól a szakadéktól, ahol megtalálták, és hogy a testét a jég későbbi mozgása vitte oda.

Lars Pilø, a Secrets of the Ice projekt régésze elmondta, hogy a legújabb tanulmány megoldotta azt az elhúzódó kérdést, hogy Ötzi múmiájának bőre természetes színű volt-e. Pilø azonban nem értett teljesen egyet Ötzi kopaszságával kapcsolatban. Bár szerinte Ötzi genetikailag hajlamos lehetett a kopaszodásra, múmiájának szőrtelensége valószínűleg a tartósítási folyamat eredménye volt.