Beismerték: csillagközi objektum csapódott a Földbe

Majdnem pontosan három év elteltével az amerikai kormány végül megerősítette egy harvardi asztrofizikuspáros hipotézisét, miszerint egy csillagközi objektum csapódott a Csendes-óceánba.

Egy korábban titkosított feljegyzésben az amerikai űrparancsnokság megerősítette, hogy a Pápua Új-Guinea partjainál 2014-ben látott tűzgömb valóban az első ismert csillagközi meteor volt, amely a Földre zuhant.

Bár a Pentagon nem árult el sokkal többet, mint amit a kutatók sejtettek, ez az első ilyen jellegű beismerés.

Maga a következtetés nem új, eredetileg Amir Siraj harvardi elméleti asztrofizikus és mentora, Avi Loeb vették észre egy 2019-es tanulmányban. Azóta a páros a bürokrácia miatt kisebb nehézségekbe ütközött. Tanulmányukat szakértői véleményezésre bocsátották, de nem igazán foglalkoztak velük.

A Csendes-óceán déli részén lezuhantnak hitt kis meteorról szóló információk nagy része titkos maradt, így Siraj és Loeb kénytelen volt az amerikai kormányzatot megkerülve dolgozni.

Loeb – aki egyébként a Harvard UFO-kutatójaként szerzett magának hírnevet – , miután merészen felvetette, hogy az 'Oumuamua csillagközi objektum egy idegen civilizáció által küldött szonda lehet, azt javasolta védencének, Sirajnak, hogy kezdje el átnézni a NASA Center for Near Earth Object Studies adatbázisát, amely meteorokat és tűzgömböket katalogizál, hátha valami feltűnik.

A 0,45 méter széles objektum 2014. január 8-án lépett be a légkörbe, jóval nagyobb sebességgel, mint a legtöbb meteor, majd megsemmisült.

Nagyon gyors volt, és én azt gondoltam: Istenem, ez egy csillagközi meteor lehet.

– nyilatkozta Siraj a Vice-nak.

Bár ez a mesés felfedezés kétségtelenül izgalmas volt, a páros hamarosan megtudta, hogy nem képesek pontos adatokat szerezni az objektum sebességének hibahatáráról, mert az ilyen tűzgömbök észlelésére használt csúcstechnológiás eszközöket az amerikai hadsereg a nukleáris aktivitás nyomon követésére használ.

Egy 2019-es tanulmányban a kutatók az égitest gyorsasága és pályája alapján megállapították, hogy 99 százalékos bizonyossággal a Naprendszeren kívülről jött. A tanulmányt független szakértői csoport nem ellenőrizte, és sosem publikálták folyóiratban, mivel a bizonyításhoz szükséges adatok egy részét titkosította az amerikai kormány.

A USSC kutatói azonban végre igazolták a 2019-es eredményeket. A jegyzetet március 1-én adták ki, és John E. Shaw altábornagy, a szervezet parancsnokhelyettese osztotta meg a napokban a Twitteren. A két tudós is ebból a tweetből értesült, és szeretnék, ha tanulmányt végre szakértői véleményezésre bocsátanák.