Grönland
Fotó: Shutterstock

Mikrokontinenst fedeztek fel a víz alatt Kanada közelében

Brit és svéd kutatók gravitációs és szeizmikus reflexiós adatok segítségével bukkantak rá egy eddig ismeretlen mikrokontinensre. A Grönland és Kanada között megbúvó tömb sok tudományos rejtélyre adhatja meg a választ, írja az IFLScience.

A Davis-szorosban található víz alatti kéreg a kanadai Baffin-sziget délkeleti és Grönland délnyugati része között húzódik.

A Grönland és Észak-Amerika közötti hosszan tartó hasadás és tengerfenék-terjedés során alakult ki a Labrador-tenger és a Baffin-öböl óceáni medencéje, amelyeket a Davis-szoros köt össze. A két terület közötti pontos lemezmozgásokat, valamint a Davis-szoros tektonikai fejlődését illetően azonban eddig nézeteltérések adódtak: a korábbi modellek nem tudták megmagyarázni a tengeri útvonalon belüli, rendellenesen vastag kontinentális kéreg eredetét

– fejti ki a University of Derby és az Uppsala University tudósaiból álló csapat a tanulmányában.

Ezt is olvasd el! Semmi köze a valósághoz annak, amit a térképen látunk

A terület múltjának rekonstruálása során a kutatócsoport megállapította, hogy

a rendellenesen vastag kéreg valójában egy önálló mikrokontinens, vagiys egy olyan tektonikus tömb, amely levált egy kontinensről, és amelyet egy vékonyabb óceáni kéreg vesz körül.

A szeizmikus reflexiós adatok újraértelmezése, valamint egy újonnan összeállított kéregvastagság-modell egy viszonylag vastag (19-24 km) kontinentális kéreggel rendelkező elszigetelt terrénumot azonosított be

– áll a kutatás eredményei között.

Ez is érdekelhet: Egy új, izgalmas elmélet szerint Izland egy elveszett kontinens csúcsa

A szakemberek úgy vélik, hogy a tektonikus lemezek kettéválása nagyjából 118 millió évvel ezelőtt kezdődhetett el. A kontinensek ezután egyre csak távolodtak egymástól, mielőtt Grönland összeütközött volna az észak-amerikai lemezzel, és véglegesen hozzácsapódott.

Ekkor jöhetett létre az újonnan felfedezett mikrokontinens.

A kutatócsoport reméli, hogy felfedezésük segítheti részletesebben megérteni a lemeztektonikát és annak a Föld lakói számára okozott veszélyeket.